tisdag 28 maj 2013

Ett allvarsamt samtal

Jag har precis haft ett långt samtal med E om morgon dagen då hon blir utskriven. Hon visste inte själv att hon skulle bli det! Jag berättade om allvaret i att ta överdoser och att personalen tror att hon inte förstår innebörden av vad som kan hända om hon gör det. Att hon faktiskt kan dö eller bli ett kolli som ligger på en vårdavdelning oförmögen att  göra något själv så som att gå, prata, tänka osv. Hon sa att hon inte har tänkt i de banorna, att ingen har förklarat för henne att det faktiskt kan bli så av det. Att hon kan dö det vet hon ju men att hon skulle kunna bli hjärnskadad av det är inget hon hade funderat över.
Jag var lite tuff mot henne i mitt ordval men jag tror att det gick in lite av det jag sa till henne. Hon skulle höra av sig i morgon och berätta om hur det går med allting.

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...