torsdag 30 maj 2013

Overkligt

Medan jag går här i mitt hus och städar flödar tankarna på de veckor som har gått sedan vi förstod att något hade hänt E när vi aldrig fick tag i henne. Sex veckor som har känts som overkliga! Men som har varit i högsta grad så verkliga de kan bli med ständig oro och rädsla, blandat med ilska och frustrationer över de misstag som har gjorts.
Sjukvården skulle ha ringt till oss föräldrar när E kom in på akuten efter sitt första självmordsförsök. I stället fick vi gå i ovisshet i över ett dygn där vi förstod att något hade hänt eftersom vi ej fick tag i henne men inget kunde göra.
Varför tog inte psykatrin in E när hon skrevs ut från MAVA, då första  gången hon låg inne? Hon var ju i så dåligt skick! Vi fick förklarat för oss att E bara lärde sig dumheter inne på den psykiatriska avdelningen, men i detta fall så borde de ha struntat i det.
Två veckor efter Es första självmordsförsök, den 4 maj om jag minns rätt så skjutsade personalen upp E till akutpsyk då hon hade uttryckt att hon inte ville leva. Det var ett bra initiativ även om vi blev störda över att ingen ringde till oss då heller. E skickades hem med Propavan för att kunna sova ( personalen tog hand om medicinen ).
18 maj dvs två veckor senare, så får jag ett samtal om att E återigen hade åkt in efter att ha överdoserat. Jag tar en taxi till sjukhuset och anmäler mig i receptionen och berättar att min dotter är intagen. Jag blir nekad att träffa henne trots att E har skrivit på ett kontrakt om att vi föräldrar ska informeras när något händer. Tänker för mig själv att E kan väl knappast vara i det skicket att hon kan avgöra sådant. Får efter många om och men träffa henne och konstaterar att E var mer eller mindre borta i drogernas värld.
När E är färdigbehandlad på MAVA denna gång så skickas hon till psykiatrin. Efter ett par dagar är läkaren beredd att skriva ut henne trots att han inte tycks ha gjort en suicide bedömning. Efter påtryckningar ifrån boendet så blir E kvar och medicin sätts in.
Efter nio dagar på psyket är E hemma igen!

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...