söndag 21 juli 2013

Råd och Stöd

Jag fick ett tips av en bekant för ett tag sedan att kontakta den som är kurator på råd och stöd. Sagt och gjort först så bad jag vår dotter om tillåtelse att få ha samtalskontakt med denna kurator. Vilket var helt okey! 
Sedan sände jag ett mail till henne där jag förklarade lite om landstingets inställning och där jag bad henne om hjälp. E är inskriven i råd och stöd, så det torde inte bli några som helst problem. 
Dessvärre så är kuratorn på semester och återkommer i mitten på augusti. Ett par dagar innan vi åker utomlands! 
Vad jag kan tänka mig är att hon skulle tycka som oss att psykiatrin inte kan anse att då E bor på ett gruppboende så är det deras ansvar att hjälpa henne. Det är det nämligen inte eftersom de saknar både utbildning och kunskap i att vårda människor med ett självskadebeteende. Det måste vi få psykiatrin att förstå! Det sjuka i det hela är att om vår dotter hade bott i en egen lägenhet utanför ett boende, så hade det sett helt annorlunda ut. Enligt de ansvariga inom psykiatrin.
Det känns som om vår dotter hela tiden faller mellan stolarna på grund av sina funktionshinder och på grund av sitt självskadebeteende. Hade hon strulat runt så hade hon fått hjälp och hon hade förmodligen redan suttit på ett behandlingshem. Det är så fel att det inget händer, så himla fel!!



 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...