torsdag 8 augusti 2013

Ångest

Jag smsade lite med dottern i dag och undrade hur hon hade haft det på jobbet men fick till svar att hon inte hade varit där. När jag undrade varför så svarade hon bara att hon inte visste. Jag är ganska säker på att hon hade ångest och därför inte orkade fara dit. 
Stackars stackars E - Varför försvinner hennes ångest aldrig?!! Jag blir både frustrerad och ledsen för hennes skull eftersom jag vet hur sjukt jobbigt det är att ha ågren. 

Jag har känningar av den än i dag men mådde hur bra som helst i många år. Ångesten kom tillbaka förra senhösten efter att jag i åratal har varit ångestfri. Varför den kom tillbaka vet jag inte men förmodligen så blev det för mycket med allting som har varit de sista åren. Es sjukdomsbild, mina föräldrars cancer, ekonomin som rasade, flytt och stress med hundarna då jag hade flyttat tre trappor upp i ett hus utan hiss där hundarna visade sig avsky att gå i trappor. Ångesten är inte lika påtaglig som förut, den är hanterlig och det är bara vissa dagar som jag känner av den. Jag är även helt övertygad om att när allting har lugnat ned sig runt omkring mig, så kommer också herr ågren som sitter på min axel att försvinna för gott.

Det var en gång en kurator som sa en bra grej till mig som jag inte kan glömma. Så här förklarade hon det här med att få ångest o må dåligt: " Tänk dig att du har ett vattenglas som sakta fylls på med droppe efter droppe.....till slut blir glaset överfullt och vattnet rinner över kanten ". Precis så är det! Jag vill dock att alla som har ångest ska veta att det går att bli ångestfri.

Jag har en kompis som jag har varit vän med sedan över tjugo år tillbaka. Hon och jag hade båda missbruk bakom oss, vi hade båda ångest och hon hade även ett självskadebeteende precis som min dotter. Hon åkte in och ut på psyket liksom E och hon mådde så jävligt som man bara kan må. 
Sedan många år tillbaka mår hon kanonbra! Har två pojkar, pluggar på distans och är helt ångestfri utan något självskadebeteende och utan mediciner. Så det finns som sagt var hopp för alla ni som mår dåligt!!

 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...