fredag 2 augusti 2013

Svåra val

Ibland måste vi göra svåra val här i livet som till exempel när jag var 28 - 29 år och hade det jobbigt. Jag insåg att jag behövde hjälp för att orka vara en bra mamma till mina döttrar och sökte därför till ett mor/barn hem i Småland. Min familj och mina barns pappa var inte så glada åt att jag skulle ta med mig tjejerna över 100 mil söderut i flera år. Fullt förståeligt men inte ens det fick mig att backa! Jag skulle ha hjälp till varje pris!

Vi fick åka dit efter lite om och men! DET var det bästa jag gjorde! Jag fick egenterapi för min ångest och jag fick känna en gemenskap och trygghet som jag i det läget behövde. Barnen fick sakta men säkert tillbaka sin mamma, den som orkade med dem, som kunde känna glädje när fåglarna kvittrade, när solen sken på en klarblå himmel, som kunde njuta av att känna livet spritta i kroppen och som inte led av plågsamma mardrömmar varje natt. 

Jag skulle med lätthet återuppleva de två åren som vi var på det där behandlingshemmet om jag var tvungen. Det är deras förtjänst att jag sitter här i dag och orkar kämpa för att E ska få må bra hon också. Det är framför allt den kontaktperson jag hade där som även var min samtalstkontakt som fick mig att känna trygghet igen. Det är jag henne evigt tacksam för! 

Jag önskar verkligen att min fina och högst älskade flicka ska få den hjälpen hon också. På Lenagården! 
Men jag börjar mer och mer tvivla på att det kommer att ske! Inte ens hennes samtalskontakt på psykiatrin låter speciellt intresserad av att E ska i väg. Jag kan ha fel men det är så vi tolkar henne! 

E har inget hört angående journaler, inget nytt beslut fått ifrån socialnämnden och inget hört från någon på landstinget.

E tvivlar ibland och känner rädsla över att kanske behöva fara till Uppsala men samtidigt så vill hon ju det. Jag förstår som sagt var hennes rädsla. Det gör jag om någon! Men ibland är det de svåra valen som är de bästa...
Den här lilla tavlan som jag har lagt in här under har en av mina bästa vänner gjort till mig för många många år sedan. Den säger så mycket!




Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...