fredag 6 september 2013

Fredag

Då var det fredag igen! Veckorna går rasande fort tycker jag och i går var det en vecka sedan vi kom hem ifrån Turkiet. Vi sneglar redan på nya resor inför nästa sommar. 

Vid elva i dag är mötet för Emma med den läkare hon ska träffa men hon kunde inte minnas vad han hette. Jag hoppas att det ska gå bra! Jag tvivlar som sagt var på att det blir något med Uppsala för E men huvudsaken är att hon mår bra. Var det är spelar mindre roll! Jag tänkte väl mer på att få verktyg för att hantera ångesten, tankarna på mat, och för att hantera självskadetankarna när de dyker upp. OM de dyker upp mer! Det är i och för sig det som Es samtalskontakt lär ut men som sagt var så är en vistelse på ett behandlingshem så mycket mer än bara terapi en till två gånger i veckan. Det blir en gemenskap, en trygghet och en helt annat helhet än att åka till psyket för samtal en gång per vecka eller två gånger per månad. 

Hur som helst.....huvudsaken min älskade flicka mår bra! Hon ska gå efter vad hon vill och vad hon känner och jag stöttar henne i vilket beslut hon än tar. Förresten så är jag till 99 % säker på att hon inte behöver fatta något som helst beslut. När läkaren hör hur pass bra hon mår nu så lär han skutta av glädje över att landstinget slipper punga ut med stoooora summor för en behandlingshem vistelse för E. 

Vi ska i dag hämta pappa på en biltvätt där han skulle lämna in bilen för en uppfräschning. En riktig tvätt in och utvändigt för hand! Han var inte så pigg berättade han i går men det som strulade med hjärtat är okey nu i alla fall. 

I morgon kväll kommer min bror på middag och vi har tänkt att grilla så här på höstkanten. Det är bäst att passa på innan vintern står för dörren! Förra gången brorsan var här på middag den 18 maj så vet vi ju alla vad som hände....
Det var den kvällen jag fick ett samtal om att E hade blivit inlagd på sjukhuset än en gång efter en överdos. Jag fick lämna bror och A för att ta en taxi upp till lasarettet där jag efter många om och men fick träffa E. Som var i dåligt skick och full som ett ägg! 
Nu hoppas jag att denna kväll blir bättre utan några som helst missöden eller något strul.

Jag måste ju berätta om något konstigt som hände här hemma i förrgår kväll. Det är inte det första underliga som sker men kanske det mest påtagliga.
När vi gick ut i köket för att göra kväll så såg jag att fönsterlampan i mitt barnbarns rum var tänd i ett för övrigt mörkt rum. Jag tyckte att det var konstigt och frågade om A hade tänt den men det hade hon inte. För att slå i gång lampan så måste man trycka ovan på den och vi uteslöt tanken på att det skulle ha hänt när jag var in och vattnade blomman dagen innan eller när det var. Alternativet är att jag glömde släcka lampan dagen efter mitt barnbarn hade sovit över här från lördag till söndagen. 
Men ingen av oss har sett den lampan lysa och det gör den ganska så klart i olika färger som den skiftar i. 
Märklig händelse! 

Tidigare händelser har varit att en termoteter har legat omkull vält ett par gånger och det är en sådan som inte välter av sig själv. Ingen hund kan ha varit upp på fönsterkarmen och inget fönster har stått öppet så att den har kunnat välta. Även det är en gåta som förblir olöst! En ganska otäck grej var en natt då jag vaknade av att någon bankade mig i ryggen ( jag sov på mage ) och jag frågade A som hade vaknat varför hon bankade mig i ryggen så där. Hon hade inte gjort det men berättade i sin tur att jag hade ju lagt en hand på hennes arm. Något jag inte hade gjort vad jag vet av!



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...