torsdag 24 oktober 2013

Att kämpa

Det här är en del av vad socialsekreteraren skrev till mig och min uppfattning är att hon verkar bra. Men jag har inte träffat henne ännu!
Så här skrev hon då:

Vi får fundera över hur vi ska hantera detta. Vill E och du som förälder ha hjälp att bestrida överklagan så kan jag kanske vara till hjälp att författa en skrivelse. Om ni vill? Det knepiga för er är att kunna ha förtroende för mig, då jag/socialtjänsten ena minuten ger avslag och nästa erbjuder hjälp att strida mot socialtjänsten. Förstår om det kan kännas konstigt. 

I vart fall hoppas jag vi hörs igen.

Det blev en stark reaktion även hos mina vänner när jag berättade för dem att socialnämnden kommer att överklaga. Här är några kommentarer:

De kommer nog köra hela vägen ut. Spotta i näven o gör det.... Möt upp deras överklaganden... Nu har ni förvaltningsrättens dom i ryggen i alla fall.

Typiskt. Det får aldrig gå raka vägen. Hoppas det löser sej. Kram

Men va faan 

Varför ska man alltid sparka på den som ligger? Styrkekramar! Var stark!

Beklagar verkligen! Man är verkligen liten mot myndigheterna!

Fyfan, riktigt äcklig stil av dom. Hoppas det löser sig!!

Får du veta av vilken anledning dom överklagar ?
Bara för att dom kan eller vad fan har dom för fel ??


Myndigheterna verkar tro att det avskräcker andra från att överklaga. Det skapar verkligen ett politikerförakt hos landets medborgare. Tyvärr, är det ju inte bara E du kämpar för, utan hela denna sårbara grupp!

Kämpa på! Har ni kommit så här långt kan ni inte ge upp, det är vad de hoppas på.

Även om det just nu känns väldigt motigt så självklart ger vi inte upp som jag har skrivit förut. Men det är så trist att man ska behöva bråka om hjälpen. Att byråkratin ska få bestämma! Jag undrar lite för mig själv hur dessa politiker som sitter i nämnden tänker.....hur de skulle reagera om det handlade om deras eget barn?

Det jag känner nu är en uppgivenhet! Att det här går aldrig vägen! Och medan överklagan ska gås igenom i kammarrätten så går tiden. Den tid som kunde ha givits E i stället i form av en bra vård....
Till alla politiker i Umeå kommun:


  

    

  

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...