torsdag 31 oktober 2013

Min sjuka pappa

Har pratat med killen som förlorade sin vän i en tablettöverdos och som jag har nämnt tidigare i min blogg. Det är beundransvärt hur han har kämpat och krigat i över ett år nu men IVO och psykiatrin slår bara ifrån sig. 
Jag rekommenderade honom att ta kontakt med reportern och han har försökt att nå henne därför att den storyn han sitter inne med är en berättelse som måste komma ut till allmänheten. Vi är många som har olika erfarenheter av vården för de med psykiatriska problem. Oftast dålig erfarenhet tyvärr! 

På måndag förmiddag kommer teamet hit och gör en intervju ute i omgivningarna och det kommer inte att läggas så mycket fokus på just vår berättelse utan mer om hur det ser ut i vården för dem med självskadebeteenden. Som jag förstod det! Det hade varit skönt om W hade varit med och kunnat berätta för teamet om hans kamp.

Jag har varit och hjälpt mina föräldrar att handla! Pappa orkar inte med sådant längre så det var jag och mamma som for till affären. Han är så dålig och ligger mest om dagarna. Mamma berättade att varje vecka ringer de från onkologen och frågar honom hur han mår och uttöver det så får han varje vecka ta prover och sånt. Hon sade att han blir sämre för varje vecka och att det går bara utför. 
Det ser jag ju själv också så klart och jag nämnde för mamma att även hans röst som tidigare alltid har varit så stark och haft en sådan pondus i nu låter så klen i jämförelse med förut. Min stora starka pappa som kunde lyfta ett stort ankare och som var häckhoppare i ungdomens dar i svenska mästerskapen, min fina pappa som man alltid var så trygg med och som orkade vad som helst är en skugga av sitt forna jag. Fortfarande stor men ack så orkeslös! 
Förbannade cancer!

För flera månader sedan så köpte jag mig ett hopprep med tanken på att försöka komma igång med träning och viktnedgång. Men jag kunde inte hoppa just för att jag var överviktig då det gjorde ont i alla leder och jag kändes för tung helt enkelt. Lade hoppandet åt sidan och har sedan försökt att gå ned i vikt. Fem kilon har jag tappat hittills och i dag tog jag fram hopprepet igen. Det gick suveränt bra att hoppa så tänk vad fem kilon kan göra mycket.



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...