måndag 28 oktober 2013

När och Om

Jag fick ett mail ifrån tjejen på TV 4 som undrade om jag hade förvaltningsrättens domutlåtande att skicka till dem. Då min kopiator är trasig så fick jag vackert skriva ned det på datorn och sedan skicka det till henne. Ett antal mail vidarebefodrades också och jag insåg för det första att det är sex månader och sex dagar sedan jag allra först var i kontakt med folk för att få till en behandlingshem vistelse för E. Sex hemska månader som har varit fruktansvärt jobbiga i perioder där min egen ångest och oro har varit enorm. 
Jag insåg för det andra att vi fortfarande står och stampar på samma plats, att folk som har haft med E att göra på olika sätt har skött saker och ting väldigt väldigt dåligt, att de har betett sig mycket nonchalant och bemött oss föräldrar och vår oro samt sorg otroligt dåligt. 
För det tredje så insåg jag att man är så liten i denna värld, att all min kamp är förgäves och att utan makt att förändra psykiatrin och dess personal som har inte har skött det här bra ( inte vårdavdelningens personal dock ), utan makt att förändra socialnämndens åsikter, regler och lagar så kommer man ingen vart. 

Jag blev så vansinnigt glad när förvaltningsrättens dom kom att E skulle få fara till ett behandlingshem. Lika ledsen och förkrossad blev jag när jag fick vetskap om att socialnämnden skulle överklaga förvaltningsrättens dom. Det beskedet var som att en rullgardin drogs ned och jag kände för första gången riktigt ordentligt att nu ger jag upp. 
Men stunden efter den galna tanken så tänkte jag att det kan jag ju inte göra. Aldrig någonsin kan jag ge upp min kamp och min strid för min älskade dotters skull.

När och OM det blir något i nyheterna av det här så är det bra men blir det inget av det så bryr jag mig inte så nämnvärt. Det är som sagt var inte alls säkert att det blir ett reportage då det behövs mycket kött på benen för att det ska bli något att sända.





 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...