måndag 21 oktober 2013

Ny vecka

Efter en trevlig och avkopplande helg där endast tankarna på min älskade dotter har legat och malt i mig, så bestämde jag mig för att ringa E. Hennes pappa tyckte nämligen också att hon såg ut att må dåligt berättade han för mig i går kväll. Jag bad honom att ringa till boendet och prata lite med personalen och höra med dem hur det egentligen står till med vår dotter. Men han svarade mig att det inte är någon ide därför att de kommer ändå inte att säga något till honom om Es tillstånd. 

Det har han tyvärr så rätt i eftersom de har tystnadsplikt och säger E till dem att de inte får berätta något för oss föräldrar, så är det det som gäller. Där kan jag känna en helvetes frustration och jag tror nog att personalen känner likadant. Det är säkert många gånger som de hade velat kontakta oss föräldrar men så hindrar lagen och E dem ifrån att göra det.

Jag tänkte tala med henne om det här med domen, behandlingshem och fråga vad som egentligen är så hemskt med att kanske kanske åka i väg någonstans. Jag ville säga henne att det borde inte finnas en uns till tvekan hos henne eftersom hon här har världens chans (kanske) till att få hjälp att bli frisk. Riktig hjälp där tidigare insatser precis som det står i domen inte har fungerat.

Jag ville säga henne att den tid hon lägger ned på att eventuellt fara i väg till ett behandlingshem borde hon ta tillvara och framför allt så borde hon vara mer peppad. Hon kan väl ändå inte vilja fortsätta må dåligt, ha ångest och jobbiga tankar....

Men i dag lät E piggare och mycket gladare så då fick samtalet om just det vara. 
Det glädjer mig att det verkar vara en bra dag för henne och jag kan nu slappna av lite och ta det lugnt. I alla fall i dag!

Mitt barnbarn var här i torsdags och hon har varit förkyld en tid. I dag är jag också förkyld. Hon nös kraftigt så det stod härliga till i torsdags då vi satt och hade det mysigt i soffan och jag hann tänka att jaha nu blir jag så klart smittad. Mycket riktigt! Har i dag både lite ont i kroppen, är snuvig och har ont i halsen. Blir att softa hela dagen och kurera sig!

Har för övrigt suttit och surfat runt på internet efter olika behandlingshem för unga tjejer med ett självskadebeteende. Det får gärna vara ett där de även är kunniga i neuropsykiatriska diagnoser. Jag tänker inte längre vara så inriktad på bara ett behandlingshem utan håller ögonen öppna för fler alternativ. Det viktiga är att det är ett som lämpar sig för vår dotter där hon kan få en riktigt riktigt bra hjälp. Nu är det inte ens säkert att socialtjänsten går oss till mötes och det är inte ens säkert att de låter oss komma med förslag på olika behandlingshem OM det visar sig bli något av detta. Men jag kollar hur som helst runt till dess vi vet något mer om hur det blir. 
Es syster vet om att E inte är så taggad till att fara någonstans men hon skrev i dag på facebook  att hon tror att det inte ska vara några som helst problem att övertala E till att åka i väg. Jag hoppas att hon har rätt! 


Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...