söndag 6 oktober 2013

Synfel

I går var vi bjudna på middag hos vår goda vän M som bjussade på en god kycklinggryta och lika goda drycker. Det är alltid lika trevligt med dessa middagar och då får jag en chans att återse byn där jag har bott i närmare tjugo år.
Dessutom så flyttade den ena dottern och mitt barnbarn tillbaka dit för några månader sedan efter att ha bott i stan i ett par år. Flickornas pappa bor också i byn!

Vi avrundade sedan kvällen vid 21 tiden men stötte på en granne och stod och pratade med henne och hennes assistent i någon timme. Denna fina kvinna har varit med om många händelser i sitt liv med bland annat påkörning av ett rattfyllo. Hon har det enormt tufft och är dessutom elöverkänslig och vistas mest utomhus om dagarna. Hennes promenader börjar tidigt på mornarna då vi ser dem vandra runt. Man kan inte annat än tycka synd om henne för att hon har det så jobbigt. Hur som helst så gick jag in efter en tid men A stannade kvar och fortsatte prata med dem och i slutändan så blev klockan närmare midnatt innan vi kom i säng. Jag är ingen kvällsmänniska och vaknar alltid tidigt oavsett när jag kommer i säng, så i dag var inget undantag. Vaknade halv sju i morse lagom mör av gårdagskvällens sena timme och de goda dryckerna.

E försökte i går att få mig att låna ut en av mina teve apparater till henne eftersom hennes är så pass liten. Hon skulle verkligen behöva en stooor teve på grund av sin synnedsättning men har inte råd att köpa sig en ny. Hon hade frågat sin pappa om han kunde betala för en till henne men han hade i dagsläget inte råd. Så då bearbetade E mig i stället! Kruxet är att jag ser också dåligt och behöver en stor teve även jag. Så E får vackert klara sig med den hon har! Tillsvidare!!Hon for hur som helst till sin pappa i går och hade en trevlig kväll. Han har en " biograf " hemma så där fick E verkligen se på en stor bild. 

E har som jag skrev dålig syn! Hon fick en hjärnsynskada i samband med sina hjärnblödningar och har haft rätt så svårt med att orientera sig, att gå i eländig terräng ( sker ju inte så ofta ) och hon har kunnat snubbla på trösklar, trottoarkanter mm. Som jag har nämnt i tidigare inlägg så ser hon bara på det ena ögat och det har hon också haft det svårt att se med. Tack och lov så har synen förbättrats på det ögat. Det andra går inte att göra något åt! 

E har burit på glasögon sedan hon var några år gammal och eftersom hon ser så dåligt så har hon tillgång till syncentralens glasögon. Hon har i alla år fått dem gratis och det har varit jättebra för som alla vet så är ju glasögon inte billiga. E avverkade dem på löpande band dels för att de gick sönder och dels för att de fick ändra glasstyrkan allt eftersom. 
I början gav de henne glasögon som hade super tjockt glas, typ flaskbottenglas men de ändrade tjockleken på dem efter en tillsägelse. E har försökt att använda sig av linser men det går inte med den typen av synfel som E har och hon skulle i så fall behöva en speciallins som är väldigt dyr. Så hon får hålla sig till glasögonen men hade för en tid sedan skaffat sig nya som är jättefina. De passar henne så bra!
Hon har även haft tillgång till olika slags hjälpmedel genom åren. Bland annat en lampa som var superstark, ett förstoringsglas, en slags platta som gick att ändra läge på så att hon kunde läsa böcker och dylikt utan att behöva böja på nacken alltför mycket. Hon har också haft en Daisy spelare men E har aldrig varit intresserad av dessa hjälpmedel. Det har nog handlat om att hon inte ville sticka ut!











När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...