tisdag 1 oktober 2013

Why

Det här med att folk tar sina liv eller försöker med att ta självmord kan jag bara inte förstå. En gång för länge sedan hängde sig en vän till mig, en kille som hade haft drogproblem. Jag hade tjallat på honom till personalen på det behandlingshem vi var på om att han hade strulat och jag vet inte om det var det som gjorde att något brast för honom, så att han dräpte sig. Hur som helst så dog han och jag har än i dag inte riktigt kommit över det. Det var dessutom så att vi hade haft ett kort förhållande innan vi började i behandling.

Några år senare fick jag ett samtal från en vän som berättade att en en gemensam kompis till oss båda hade gasat ihjäl sig i sin pappas bil. Det var en jättefin kille som jag hade varit tillsammans med en ganska lång tid några år innan detta hände. Det var inga droger inblandade och han var en skötsam grabb. Trots det så flippade han ur och livet tog slut. 

Ytterligare några år senare så sköt sig en man som hade jobbat på det behandlingshem jag var på. Han hade själv fått alkohol problem och det kändes väldigt konstigt att träffa honom på byn onykter och ovårdad. En fin man som inte borde ha dött och som efterlämnade två barn. 

Så försöker då min dotter att ta sitt liv inte bara en gång utan flera gånger. Jag blev och är fortfarande så jävla förbannad över det! Varför ge upp, varför inte kämpa och varför välja att inte vilja leva?! 
Jag förstår bara inte....Tänker de inte på dem de lämnar i sorg och förtvivlan?! Är allting så nattsvart?! 
Det jag har hört är att killar oftare försöker ta sitt liv än tjejer och det beror kanske på att vi tjejer har lättare för att prata. Med våra nära och kära, med våra vänner och kanske med någon inom sjukvården, skolan osv. Men för varje en som dör så brister mitt hjärta! 
Jag är dessutom fortfarande livrädd för att E ska dippa och göra nya försök. Nästa gång kan vara sista gången! Då hon inte överlever, så jag hoppas innerligt att hon fortsätter med sin kamp och att hon får en bra hjälp för sin ångest och sitt självskadebeteende. 

Mina tankar går ofta till dem jag kände som inte orkade leva vidare! J, B och S!



 

 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...