söndag 10 november 2013

Brevet till regeringen

Eftersom regeringen skulle titta över det här med självskadebeteende och vården för dem så har jag i dag sänt i väg ett brev till Fredrik Reinfeldt och regeringen. Det känns viktigt att visa på hur det kan gå till och statuera ett exempel på hur socialnämnden nekar en ung flicka vård på grund av socialtjänstlagen. Jag hyser inte stora förhoppningar om något gällande mitt brev till dem men kan jag göra lite så är det alltid något. 
Brevet löd så här:

Jag för en kamp för min dotter som är född - 91 och som har ett självskadebeteende sedan många år tillbaka. I våras så försökte hon att ta sitt liv vid ett par tillfällen och där och då satte jag i gång denna kamp för att hon ska få hjälp. Sex månader senare står vi fortfarande och stampar på samma plats. Socialtjänsten i Umeå avslog vår ansökan om en plats på ett behandlingshem för flickan med motiveringen att enligt socialtjänstlagen, så är det icke deras ansvar att ge vård till henne. De menade att det var landstingets ansvar men landstinget bollar ärendet tillbaka till socialtjänsten. Vi överklagade socialnämndens avslag till Förvaltningsrätten som dömde till vår fördel och menade att ett självskadebeteende kan ses som ett slags missbruk ( de kan inte sluta skära sig fastän de vill ) och att socialtjänsten skulle stå för kostnaden. Det var en glädjande nyhet som dock inte varade länge då socialnämnden i sin tur överklagade till Kammarrätten. I förra veckan fick vi besked att Kammarrätten går på socialnämndens linje och därmed står vår dotter fortfarande utan rätt till vård och en bra behandling. Jag har medverkat i tv 4 lokala nyheter både torsdag och fredag i förra veckan angående detta och i samband med det fick jag vetskap om att regeringen för en diskussion om självskadebeteende och vården. Det låter väldigt bra och som mamma till en älskad dotter är det förfärligt att ständigt leva i denna ovisshet, oro, sorg och förtvivlan. Vår dotter var så väldigt nära att dö i sina överdoser där hjärtat hade stannat på henne. Att hon sedan blir nekad en ordentlig vård där tidigare insatser inte har hjälpt är fruktansvärt och socialtjänstlagen måste ändras omgående så att även denna grupp med flickor och pojkar kan få vård via socialtjänsten. Landstinget ska också ha sig en känga som struntar i sådant här. Jag ber er att ta tag i det här problemet snarast så kanske vår flicka och andra också med ett självskadeproblem kan få hjälp innan det är försent. 

I går fick jag ett mms ifrån Es syster som höll i en liten hamsterunge som hon hade köpt till sig och mitt barnbarn. Den var så söt så! Det fick mig att minnas min egen barndom där jag växte upp med marsvin, hamstrar, kaniner, katt och hund. Dock inte alla samtidigt! Det gör gott för barn att få ha djur omkring sig! Jag bad Es syster att skicka samma mms bild till E och tippade på att Es svar skulle bli: Men åååh! 
Gissa vad hon hade svarat ;-).

Snart kommer barnbarnet hit på besök då mamma J måste plugga inför en tenta. Vi ska sedan åka till mina föräldrar och gratulera på farsdag med en tårta och en god middag. Pappa hankar sig fram men mår definitivt inte bra och orkar inte mycket längre. Han går och tar prover varje vecka och besöker onkologen ofta. De kan inte göra så mycket mer för honom än att ge smärtstillande när han kommer att få ont. Han vill ha cellgifter men de tänker inte ge honom det. Varför vet jag ej!

Grattis alla pappor på eran dag och grattis till mina döttrars pappa framför allt!

Foto: Josefin skickade ett mms: ser du vad Tilda fick mig att köpa ;-)







Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...