fredag 22 november 2013

God man

Jag var för flera år sedan god man åt min dotter efter i samråd med barn och ungdomshabiliteringen. 
Jag tyckte dock att hon klarade sig så bra och avsade mig uppdraget efter ett år. Den ekonomiska biten har E aldrig haft några som helst problem med under sin uppväxt, hon har varit duktig på att spara och hantera pengar och jag tänkte att jag kan ju ändå hjälpa henne med sådana saker om det behövdes. 
Det som kanske var bäst med godmanskapet var att jag kunde hjälpa henne i det här med kontakten med myndigheter så som försäkringskassan, socialtjänsten, bankärenden osv. 
Vi har talat om att hon kanske skulle ha en god man igen men om det blir jag eller någon annan vet jag ej. Det som krånglade till det hela då när hon inte ens skötte sin ekonomi själv var alla dessa papper man skulle fylla i som god man. Uträkningar, kvitton mm som höll på att driva oss till vansinne när myndigheten aldrig var nöjd med det vi skickade in. 
Min bror som jobbar inom en myndighet själv där han dagligen möts av liknande ärenden hjälpte mig men han slet sitt hår i frustration även han. 

Socialsekreteraren som E har mailade mig och frågade om just det här med god man till E. Jag berättade för henne att det har vi pratat om jag och E rätt så nyligen. Jag ställer upp igen om E själv vill! Men den ekonomiska biten kan vi utesluta för E är så duktig ändå och jag hjälper som sagt var självklart henne i alla fall. Liksom min bror som är den smarta i familjen ;-). 
Blir det inte jag så blir det väl någon annan och för mig så spelar det ingen större roll om det blir jag eller inte. 

E skickade i går en önskelista via sms på vad hon vill ha till jul. Det var bra tips som inkom och nu blir det att börja fundera på julklapps handlingen. Jag köper inte åt så många men flickorna ska förstås få, likaså A och mina föräldrar samt lilla T. Det svåra är att veta VAD man ska köpa!

I dag är det finally fredag och jag ska strax bege mig till mina föräldrar för att hjälpa dem att handla mat. Pappa har alltid skött den biten tidigare men när inte han längre orkade så fick mamma börja med det. Men hon orkar inte heller riktigt! Hon följer oftast med men varorna bär jag eftersom hennes rygg säger ifrån. 

Efter lunch sticker vi till paradiset över helgen! Hoppas att helgen blir lugn på alla fronter och hos allihop. Att E får må bra! 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...