tisdag 5 november 2013

Hate

Jag hatar att sitta overksam medan min dotter mår uruselt och jag hatar att känna en växande oro inom mig för vad hon ska ta sig till. Jag är ärligt talat jätte bekymrad över hennes mående nu och är rädd att hennes ångest, självskadebeteende och hennes tankar på att inte vilja leva ska ökas på allt eftersom. Jag är livrädd att hon ska hamna i en dålig period nu igen där det bara går utför och där inget tycks kunna vara till hjälp. Där allting rullar på som vanligt med att personalen på hennes boende ringer sköterskan när hon har skadat sig, som plåstrar om, eller som bedömer att E måste till en doktor för att sy eller limma, att hon skickas hem, skadar sig igen, syr, limmar, blir inlagd på psyket ett par dagar, skrivs ut, skadar sig osv osv osv osv....En never ending story! 
Jag önskar så att denna mardröm någon gång kunde ta slut för E och får oss. Hon måste få leva ett vanligt liv någon gång utan ångest där hon kan få vara glad och harmonisk där hon får en chans att leva som en ung frisk tjej. Så många år har gått till spillo för E! Så många år som hon har mått dåligt har satt sina spår i henne - ja i oss alla som står henne nära. 

Det jag inte kan förstå är varför landstinget är så ovillig på att hjälpa vår dotter, varför de kan påstå att hon inte är sjuk nog och hur de kan skicka hem en självmordsbenägen flicka till ett boende där de omöjligt kan ha full koll på henne. 
Vad jag kanske kan förstå är socialnämndens beslut att avslå vår ansökan om en behandlingshem vistelse för vår dotter eftersom de bara följer socialtjänstlagen. Vad jag däremot inte kan förstå är hur de kan låta bli att kringgå lagen en sådan här gång när det faktiskt handlar om en ung flickas liv. De laborerar med vår dotter som att hon inget är värd. Är det ett människo liv hit eller dit kvittar som gäller eller vad handlar allting om?!

Jag fick svar ifrån Shedo på det mail jag hade sänt och de beklagar vår situation men de har ingen möjlighet att hjälpa till med juridiskt ombud osv. Nu var det ju inte det jag ville och inget som jag heller nämnde i mitt mail, så det svaret blev jag lite förvånad över. Vi behöver inget ombud i dagsläget och ville bara ha lite tips och råd. Jag har bett E att ordna med ett möte med den läkare hon träffade för ca två månader sedan som aldrig ringde mig fastän han hade lovat henne det. Vi vill ha en träff med honom för att försöka gå den vägen angående behandlingshem vistelse. Ifall kammarrätten dömer till socialnämndens fördel vill säga. Vilket jag är rädd att de gör! De kanske går på nämndens linje att ett självskadebeteende inte kan klassas som ett slags missbruk utan hör till landstingets ansvar. 

E var upptagen när jag ringde till henne för en liten stund sedan och vad hon gör vet jag inte men hon skulle berätta det för mig lite senare. Jag undrar om hon har kedjan med personalen eller....

 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...