tisdag 5 november 2013

Hemma igen

Jag är så förbannad att jag flyger i taket snart! Es pappa pratade med en ur personalstyrkan på boendet som berättade att E återigen hade sagt att hon inte vill leva och att de enligt handlingsplanen därför skjutsade upp henne till psykiatrin. 
So far so good......

Väl på psykiatrin där en läkare tog mot E så sade han att hon har det bra på boendet och att personalen får hålla koll på henne i stället för att han skulle skriva in henne på en avdelning. 
Visst - hon har det bra på sitt boende men de kan omöjligt hålla hundra procent koll på E eftersom de har fem sex andra brukare att ta hand om också. Det är för övrigt inte deras uppgift! 

Det är det här racet som psykiatrin hela tiden har kört med - att boendet kan ta hand om E! De har till och med sagt som så att OM inte E bodde på ett gruppboende utan i en helt egen lägenhet så skulle chanserna att hon fick hjälp på till exempel ett behandlingshem vara större. Men då hon bor där hon bor så lastar de alltså hellre över ansvaret på boendet och personalen. Hur sjukt är inte det?! 

Jag är så orolig och jag vet att om E vill ta sitt liv så kan hon lyckas. Jag vet också att hon kan lyckas även inne på en sluten avdelning men det känns ändå som att de kunde ha lite mer koll där än just på hennes boende. Tror jag i alla fall! Det här att lasta över ansvaret på personalen är inte sjysst mot vare sig dem, E eller vi som står E nära. 

E är på ett pisshumör rent ut sagt och vill inte att jag ringer och vill helst inte att vi existerar just nu. Vare sig jag, hennes pappa eller henne syster verkar det som. Men vi vet ju att det bara är för att hon mår så dåligt! 
Jag bad henne att i stället för att tänka att hon inte vill leva för att det är ingen lösning på problemen så borde hon i stället kaxa upp sig, slå näven i bordet och säga till både socialsekreteraren och psykiatrin att hon vill fara på ett behandlingshem. Att det tar bäst om hon själv säger det! Jag är som sagt var orolig att hon ska göra allvar av sina tankar om att hon inte vill leva. Hon har försökt förut och varit nära att lyckas så vad är det som säger att hon inte försöker igen. Förbaskade jänta!

Jag kan i alla fall berätta att på torsdag samt fredag morgon kommer det att vara inslag på TV 4, de lokala nyheterna om självskadebeteende och en liten snutt om vår kamp. 





När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...