tisdag 19 november 2013

Huvudvärk

E har i alla år haft problem med huvudvärk! Vi snackar nu en sjukt jobbig sådan som inte går bort med alvedon eller dylikt. Det är ingen migrän utan en helt vanligt spänningshuvudvärk. Nog så illa eftersom det är så svårt att bli av med den. 
Delvis så beror nog huvudvärken på spänningarna inom henne, på att hon hör lite dåligt men framför allt på att hon har sin hjärnsynskada. Med syn på bara ett öga ( dessutom inte helt fullgod ), så får hon ju anstränga sig så mycket mer och då kommer värken som ett brev på posten.
Hon går i behandling hos A och det hjälper en del men inte fullt ut tror jag. Hennes syster fick några slags tabletter mot spänningshuvudvärk som E fick en av att ta för en tid sedan. Jag tror inte ens att den hjälpte henne. 
Jag har lovat att nästa gång vi ses så ska jag visa henne en knep som ibland kan vara till hjälp. Att trycka på ett visst sätt! Hon kan ju be personalen om hjälp med att trycka. 

I kväll hade som sagt var E då en jävulst huvudvärk igen! Hon skulle egentligen ha farit på sin danskurs men fick avblåsa allting på grund av värken. Jag tycker så synd om henne som har fått lida av det i alla år. 
Jag har också haft det jobbigt med spänningshuvudvärk men när jag träffade A, så fick jag behandling och har fått det där efter vid behov. Det har hjälpt mig oerhört mycket! Från att ha ätit stora mängder alvedon ( till ingen nytta ) så är det nu väldigt sällan som jag tar en tablett. Högst en gång i månaden!

Jag skickade E videon jag hade gjort men hon har inte ännu hunnit se den. Mina vänner fick se den och de skrev så fint om den:

underbart fina bilder på E! hon e så fin! fint leende! vad lika dom var varandra när dom var små!

Vilka vackra döttrar du har! Å vilket fint bildspel!

 Så vackert!

Vilka fina bilder!

så underbara bilder på E en mycket fin tjej

ja du har verkligen vackra döttrar

Så fint bild spel du gjort på dina fina flickor

Så fint tårarna rann

Herre gud vad fint det var. Vad du är stark o kärleks full av hela ditt hjärta vilken fantastisk mamma dina flickor har 

Fantastiskt bildspel på dina fina flickor! Vacker musik svårt att hålla tårarna borta när man vet hur du har det<3

Till er alla: TACK!! 

Jag skulle gärna vilja dela med mig av bildspelet till er läsare men av hänsyn till mina kära döttrar, så kan jag inte göra det. Hur mycket jag än vill! De är så fina och så väl värda att få delas med av och jag är väldigt stolt över mina båda flickor.

Mitt barnbarn kom då på besök och ligger nu och sover så sött inne i sitt rum. Hon är så trevlig och lättsam! Man läser en saga, hon bläddrar lite i boken efteråt och sedan så somnar hon bara. Inget spring upp och ned ur sängen, inget ropa eller skrika eller gråta hos mormor inte. Men hemma hos sin mamma är det lite problem numera. 
Hon far upp och ned ur sängen, ska kissa miljoner gånger och dricka vatten osv. 
Jag känner igen det där för flickorna var precis likadana när de var små. 
Jag hade jätteproblem med att få dem att somna! Upp och ned ur sängen och helbusiga töser var kväll. Många är det nog som känner igen sig i den berättelsen kan jag tänka mig....

På torsdag blir det stadsbesök och lunch med mina allra bästa vänner N och B. Det ska bli hur trevligt som helst! Vi har varit vänner sedan mer än tjugofem år tillbaka och även om vi inte ses speciellt ofta, så vet vi var vi har varandra ändå. Vi skriver ofta till varandra ute på facebook och det händer att vi ringer varandra. 
Att ha en sådan vänskap är värdefull och jag uppskattar den verkligen. 



 

      

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...