torsdag 7 november 2013

Lev ut dina känslor

Intressant inslag i efter tio med Malou där en tjej berättade om sitt självskadebeteende som hon har lyckats bli fri ifrån. Bra jobbat! 
Kommentarerna efteråt är lite olika men en del tänker att de med ett självskadebeteende inte har fått leva ut sina känslor som barn, att det har med uppfostran att göra, att de inte har fått nog med kärlek m,m. Jag vet inte hur det ser ut i andra familjer men i vår familj har vi alltid visa känslorna. Det är viktigt att få vara arg, ledsen, glad och orolig! Likaså har jag alltid funnits där för mina döttrar som hemma mamma, de har fått kärlek i överflöd,  jag har givit 100 % av mig själv och lite till....
Varför gick snett för just vår dotter? Dåligt självförtroende tror jag till en viss del, splittringen från tvillingsystern och tryggheten i en klass till en ny skola, en ny klass utan syrran och vetskapen om att inte vara som alla andra och där man vill vara som sin syster men inte klarar av det. Där man är väldigt medveten om sina funktionshinder men inte vill veta av dem, där frustrationen över olikheter och svårigheter blir till besvikelse, ilska och sorg. Där rakbladen blir räddningen när ångesten biter tag i en....

E hade sett inslaget i morse! Hon tyckte att det var lite jobbigt att se. Det kommer mer i morgon berättade jag för henne och då svarade hon: Oj herregud! 
Enhetschefen för boendet skulle i dag ringa till socialsekreteraren ( hon har försökt att nå henne flera gånger ) och prata med henne om det här med E. Jag har inte förhoppningar om något längre men jag avvaktar och ser om det händer något positivt snart. 

Det är bra att tv tar upp självskadebeteenden eftersom det är så vanligt numera. Jag trodde aldrig för mitt liv att någon av mina döttrar skulle börja på att må så fruktansvärt dåligt som E. Jag visste knappt vad ett självskadebeteende var innan jag blev smärtsamt medveten om vad det verkligen är. Visserligen så hade jag en kompis som skar sig när hon mådde dåligt men vi pratade aldrig om det och jag varken läste eller hörde något om självskadebeteenden under min uppväxt. 

Jag önskar så innerligt att det såg annorlunda ut för oss. Att E var frisk och hade glädjen inom sig och slapp den där förbenade ångesten som hon dras med. Jag står inte ut med att se henne må så här mer, jag står inte ut med att oroa mig dygnet runt och jag mäktar knappt med sorgen. Men jag vet att jag ändå trots att det känns som att jag inte ska orka mer efter Kammarrättens beslut, har krafter att fortsätta kriga. Jag hämtar bara nya krafter någonstans ifrån! 
Jag är väldigt stark inom mig och jag kommer att kämpa, kämpa och återigen kämpa för vår dotters skull. Till dess jag vet att hon har fått hjälp och mår bra! Hon fyller 23 år i januari och har haft ett självskadebeteende under de sista sju - åtta åren. Det är en lång tid att må dåligt och ha ångest. Eftersom jag själv har haft ångest så kan jag väldigt väl leva mig in i hur hon mår och jag skulle inte vilja uppleva den känslan igen, än mindre vill jag att min älskade flicka ska lida av det. 
Jag försöker få E att förstå att hon kan bli ångestfri, självskadefri och utan en massa tabletter och att hon får inte ge upp livet. Det skrev jag till henne senast i går! Jag hoppas att hon tar till sig något av det jag säger henne.

När jag såg på inslaget som jag var med i denna morgon så ska jag erkänna att när jag såg en ur nämnden intervjuas så kände jag en ren avsky mot dem alla som satt i socialnämnden och tog beslutet.
Samtidigt så förstår jag hur de resonerar eftersom de följer socialtjänstlagen och vill som jag har nämnt i tidigare inlägg driva det så långt som möjligt för att se hur lagen kan efterföljas. TYP!

Men det hjälper inte E, det hjälper henne verkligen inte att strunta i att hon behöver få åka till ett behandlingshem för sitt självskadebeteende. 
Eftersom inga andra insatser har fungerat så är tankarna på ett behandlingshem det som känns mest aktuellt. Vi kan inte fortsätta se vår dotter skada sig och riskera att förlora henne men vi kommer att göra det om inget snart händer. Dör min dotter ifrån mig så dör jag också....inombords! 

Kolla in nästa inslag i morgon bitti om självskadebetende på TV 4, Umeå.




Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...