måndag 18 november 2013

När livsandan sinar

Messade lite med dotra mi i morse som skulle till jobbet i dag för första gången på flera veckor. Hoppas att hon klarade av det! Jag bjöd över henne på middag framöver men vi har inte bestämt någon dag. 
Har fått mig en behandling i dag och en välbehövlig sådan. Sjukt spänd i muskler och vaknade i natt med hjärtklappning och oro i kroppen. Oron kände jag av hela eftermiddag i går och olustkänslan var stor. Det är så mycket som har påverkat mig under en lång tid att jag förstår att kropp och psyke säger ifrån. Även hos mig! 

Vi var förbi mina föräldrar en sväng i dag! Pappa är så dålig och trött nu för tiden och berättade att han hade fått ett papper ifrån lasarettet. Ett dyster papper där det stod att hans cancer är en giftig sort som har spridit sig i skelettet. 
Pappa känner själv att livsandan rinner ur honom och att han är så mycket tröttare nu för tiden. Han pratade om att han kommer att bosätta sig den sista tiden i stugan här framöver. Han vill dö där ute! 
Jag och A ska till stugan i helgen och lovade att skifta däck på hans andra bil som står där ute. Så att även den bilen har vinterdäck på så att mamma har en bil att köra. De måste ju ha varsin bil ibland! Allt för att underlätta när de bor där ute den sista tiden - han lär få avancerad hemsjukvård och all smärtlindring som går att ge. Det har läkarna lovat honom! 
Jag sade till pappa att jag ställer upp och hjälper till med vad han än behöver hjälp med. 
Det är smärtsamt att prata om hans cancer med honom och det är svårt att hålla igen tårarna inför honom. Det gör förbannat ont! Jag vill inte förlora min stora starka pappa som har varit tryggheten själv personifierad. Jag vet att vi alla ska den vägen gå men man är aldrig beredd att ens föräldrar ska dö. 
Jag satt i bilen önskade att han skulle få hinna uppleva att E blir frisk och skadefri. Han älskar henne så mycket och jag vet att han har oroat sig jättemycket över hennes psykiska hälsa och välmående. 

Mamma sade i dag att hon och pappa ( pappa ville det speciellt ) vill bjuda över As föräldrar eftersom de faktiskt aldrig har träffats under de snart åtta åren som har gått. De vill hinna träffa dem innan det är försent!






När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...