torsdag 14 november 2013

Smilla

E har ju döpt sin hamster till Smilla och jag tycker att det var ett riktigt bra namn på en liten hamster. Det var en personal som kom på det! 
E skrev att Smilla älskar solrosfrön och att hon kan nog bli tam genom att bli matad med dem. Jag hade en gång när jag var barn en hamster som var jättetam. Hon älskade att krypa upp för mitt byx ben och där hade hon det varmt och gott. Min bror hade en hamster också. En hane! Hane + Hona = Bebisar!! Det blev elva små söta hamster ungar som var så små så små. 
Tyvärr så vaknade jag en morgon när ungarna var en vecka gamla av att mamma hamstern hade lyckats smita ut ur buren och var spårlöst borta. Vi letade som besatta men den gick inte att finna till min stora sorg. 
Att sedan försöka mata små hamster ungar och hålla dem varma var ett enda elände och det gick bara inte. Vi hade lagt dem i en pälsmössa med en lampa ovan så att de skulle värmas, vi matade dem med en liten pipett och någon ersättning tror jag. Men de dog en efter en och till slut så fick min pappa spola ned dem i toaletten så att de skulle dö fort och smärtfritt. Jag hoppas i alla fall att det gick fort men jag glömmer det aldrig någonsin. Det var verkligen en hemsk upplevelse för en tio - tolv åring och jag minns än i dag hur ledsen jag var. 
Detta var på vintern och förmodligen ( mammas teori ) så hade hamstern krypit upp i min säng och lagt sig i påslakanet och mamma hade vädrat sängkläderna precis den morgonen. Antagligen så gick det så till och att hamstern skakades ur och försvann ute. 

På sommaren så for vi ut till stugan i något ärende och lämnade brorsans hamster hemma. När min mormor gick dit så fick hon se att hamstern hade smitit ur buren på något sätt, ramlat ned i en skurhink som hade lite vatten kvar i botten och drunknat. 
Där var vår tid med hamstrar över och sedan fick det bli ett marsvin och en kanin i stället.

Nu hoppas jag att det ska gå bättre för flickorna med deras hamstrar och de ser ju ut att ha rymningssäkra burar som dessutom är både fina och coola. Jag skrev till E tidigare i morse och hon skulle i väg till sitt jobb en sväng och sedan ägna dagen åt lite städning. Hoppas att hon får en bra helg! Själv så blir jag mol allena hela helgen men på lördag så blir det middag på den där indiska restaurangen som jag nämnde i går. Ska bli trevligt!Jag älskar indisk mat men även thai och kina käk. Skulle lätt kunna äta det veckans alla dagar! Vi har en restaurang i stan som gör underbar thaimat och där beställer vi mat ett par gånger i månaden. De är inte heller så dyra vilket är bra. 

Jag skulle vilja resa till Thailand på semester i några veckor i vinter men har inte råd och kan inte heller få ihop det med hundvakt. Får vackert vänta till nästa sommar då vi har bokat i juli månad en resa till Turkiet. Till Side denna gång! Jag låg faktiskt och tänkte på den där resan i går kväll och önskar att E ville följa med oss. Jag tycker att det är så mysigt med våra semestrar tillsammans och där vi får chansen att umgås på ett underbart sätt. Det har blivit som en vana att hon hänger med oss utomlands och det har blivit nästan varje sommar nu. 
Resan som vi gjorde sist i augusti var helt oslagbar och jag tror inte att jag har sett E så uppåt, glad och fräsch på många år. Det var så härligt att se! Hon skrattade ofta, åt bra och det märktes att hon uppskattade att fara med oss " gamlingar " till sol och bad.

Till sommaren vill hon som sagt var inte följa med oss utan planerade en resa med sin ledsagare till utlandet men ledsagaren fick inte sin resa betald av kommunen en sådan gång. Så det blir inget av med det! Men de ska försöka ta sig till Göteborg eller något sådant i alla fall och som jag förstår det så betalar kommunen då i stället. 
Med en tjej som inte är så funktionshindrad att hon skulle orsaka en massa jobb så blir det ju rena semestern.

Nåja! Det lär bli fler resor bokade i framtiden och eftersom jag älskar att resa till värmen och hittills har åkt varje sommar så lär det nog bli så även i fortsättningen. Då får E hänga på! Kanske även hennes tvillingsyster och barnbarnet kan följa med något år också. Det skulle vara jättetrevligt!


När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...