fredag 29 november 2013

Underbart mail

Jag har fått ett helt underbart mail från en tjej som också har ett självskadebeteende och som är på behandlingshem. Det som jag ville att E skulle få fara på men som vi har bråkat om med alla myndigheter. 

Denna fina tjej skrev så rara ord att jag fick tårar i ögonen och här kommer några rader av vad hon skrev till mig:
När jag läser din blogg känner jag sådant ömmande för er föräldrar, som på ett konstigt sätt lever i skuggan av oss psyksjuka, självskadande, som vårdas inom psykiatrin. Ni går ju igenom minst lika mycket, men allt fokus läggs på oss. Att veta vad ens självskadebeteende gör i relationer kan i ett tillfrisknande verka positivt, tänker jag. Å med det du skriver lyfter du den del av psykisk ohälsa som glöms bort. Fortsätt med det! 
Jag tänker att jag skulle vilja få mamma att läsa din blogg, för att hon ska förstå att hon inte är ensam. Det finns fler och det är ok att dela med sig av det.  

Tack J för ditt fina mail! 

I dag har jag och Es pappa varit och träffar verksamhetschefen och överläkaren på psykiatrin. Jag som egentligen inte var nervös blev med ens då vi satt där och väntade så nervös att det var inte klokt. Men mötet gick bra och de var båda två trevliga. Vi fick säga vad vi tyckte och de fick säga vad de trodde på. Jag gick därifrån med känslan av ett rätt så lyckat möte och det känns bra. Riktigt bra! 

På väg dit så träffade jag en kille som var min samtalskontakt under tiden jag var inskriven på ett behandlingscenter för min egen ångest. Det är många år sedan nu så det var kul att stöta på honom och han ville att jag hör av mig och berättar hur det går med allting för E. 

Planerna då för E?? Jag vill inte säga för mycket men det blir nog något här i stan som är på dagtid. Det kan nog ändå vara bra och blir hon hjälpt av det så vore det kanon. Fördelen med att få hjälp här är ju att då slipper E bryta upp härifrån ens bara för en tid. Läkaren och verksamhetschefen sade också det att OM det inte hjälper E så får vi gå vidare och titta på det här med behandlingshem. De utvärderar ofta!

Läkaren tyckte att det är bra att E ska utredas på råd och stöd och hoppades att de kunde köra igång så fort som möjligt och utreda henne för adhd, åldersnivå osv! Det ger dem ett bättre underlag!
Es samtalskontakt kommer att prata med henne om det här  med verksamheten på dagtid och läkaren samt verksamhetschefen liksom oss föräldrar hoppas på att E nappar på iden. Tydligen så jobbar hennes nuvarande samtalskontakt där också ibland liksom den läkare vi nu träffade fast han kommer bara dit en gång i veckan. 

Natten som var höll Vicky mig vaken av och till! Den där analsäcksinflammationen eller vad det är tycks hon har fått hål på själv till en stor del. Det har smetats ut här och där och vi har fått duscha henne några gånger och bytt rent i sängen två gånger. Hon skriker till när man vidrör rumpan så det är ändå inte bra. Vi ska träffa veterinären klockan 14 och det blir väl att ge Vicky antibiotika antar jag.

 

 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...