tisdag 31 december 2013

Serviceboende

E berättade i går att hon hade varit hos sin kompis och käkat middag och tårta eftersom tjejen fyllde år. Det är samma kompis som hon var ut och käkade med och denna flicka bor i ett serviceboende i en stadsdel i stan. 

Det som är så bra med den typen av lägenheter är att de har sin egen lägenhet helt och hållet (denna tjej har en tvåa) och i en annan lägenhet i ett annat trapphus finns personal tillgänglig. Om det skulle vara något!

Det är tydligen två hus eller något sådant som har den här typen av lägenheter och jag tror att detta skulle passa min E som handen i handsken. 

Hon hör verkligen inte hemma på ett gruppboende bland dem hon bor med nu, hon klarar av att städa, laga enklare maträtter ( kanske svårare också bara viljan finns ), tvätta och sköta om sin hygien och hon är en smart tjej.

Jag vet att E själv har tänkt någon gång på det hon också men jag tror att hon vill vara kvar där mycket på grund av att hon känner sig trygg med dem som jobbar på boendet. 
Kanske extra mycket just genom att hon har ett självskadebeteende och inte vill vara ensam. 

Vi har inte pratat så mycket om det och jag skulle aldrig styra hennes val, men nog önskar jag att saker och ting såg annorlunda ut. 
Kanske E en dag känner sig mogen att flytta ut och skapa sig ett annat liv exempelvis i det område hennes kompis bor. Det vore toppen! Då får hon prata med personalen och be dem hjälpa henne ordna med den typen av boende. 

Jag är lite snuvig i dag men i övrigt relativt pigg ändå. Sovit hyfsat bra men väcktes av hundarna någon gång under natten av att de skällde. Somnade sedan om och vaknade kvart över sex av ont i ryggen, men var så trött efter en sen kväll att korgpluggarna föll igen än en gång. Skönt med sovmorgon!

Snön föll lite lätt över byn natten som var och nu ligger den så vit och grann på marken. Det passar bra så här på nyårsaftonen!

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...