torsdag 30 januari 2014

Anfall

Medan jag stod och lagade till middagen i kväll så fick den näst äldsta tiken Vicky som blir elva år i nästa månad ett otäckt anfall. Benen spretade rätt ut på golvet och hon försökte ta sig upp men kroppen hängde inte med. Jag har sett det en gång tidigare för mer än ett år sedan och då utreddes hon och en massa prover togs utan att några konstigheter hittades. 
Det är riktigt läskigt att se och jag får panik och hinner tänka en massa under tiden. Det ser ut som att hon får en hjärnblödning eller något sådant men mest troligt så är det ett epileptiskt anfall.

Medan A tog hand om Vicky så ringde jag vår veterinär och efter att ha pratat med henne så kändes det lugnare och under tiden som vi samtalade så slutade hennes anfall. Vi kan inget göra mer än hålla henne under observation och kommer de tätare och oftare så får vi ta ställning då till vad vi ska göra. 

Vicky är min favorithund och den ende av dem alla som får ligga i sängen just på grund av sina anfall. Jag TROR förresten vid närmare eftertanke att hon hade ett för ca ett halv år sedan, sent en kväll då vi hade lagt oss. Det lät en himla massa i deras bur och efter det så bestämdes att hon skulle få joina oss i vår säng utifall att hon skulle få fler epileptiska anfall. 

Man blir smärtsamt påmind om att vi inte har våra djur kvar i livet för evigt och det gör förbannat ont att tänka att det en dag är dags att ta farväl av ett älskat husdjur. 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...