måndag 20 januari 2014

" Förseningskassan "

Det är kris nu och E har bekymmer med ekonomin. Hon har inte fått en enda slant från Försäkringskassan vare sig i aktivitetsersättning eller bostadstillägg och i besparingar har hon endast en tusenlapp. Det kommer hon inte långt med när hyran och alla andra räkningar ska betalas. Totalt runt 7000 kr! 
Grejen är att hon blev tvungen att skicka in nya ansökningar om aktivitetsersättning och bostadstillägg och det först nämda inkom till Försäkringskassan 15 november. Det andra vet jag inte! Men jag vet att de är duktiga på att skynda långsamt vad det gäller att gå igenom ansökningarna. 

Hur hon ska få ihop pengar så här nära in på då räkningarna ska betalas vet jag inte. Jag har inte de slantarna! 
Kanske kan hennes pappa lägga ut en del men knappast allting. Socialtjänsten är det ingen idé att vända sig till för det tar ändå för lång tid....

Middagen i går var trevlig! Det var kul att träffa alla samtidigt och min brors barn är så härliga. Synd att vi ses allt för sällan! Pappas värden är som jag skrev härom dagen bättre men han orkar inte mycket och det går som min bror sa, bara utför! Mamma fick tex hämta hans mat och det har jag aldrig sett förut. 

Lilla Vera har hittat sin favoritplats i fåtöljen och gottar ned sig i filten och verkar inte sakna husse och matte speciellt mycket på så sätt. Men hon är en väldigt rädd hund! Jag har aldrig sett på maken och mitt hjärta brister varje gång jag ser henne så osäker och skygg. Önskar verkligen att jag kunde prata hundspråket och få henne att känna sig mindre rädd. 
Hon har inte riktigt kommit igång med ätandet ännu men tog några kulor ur min hand i går samt lite skinka och drack en hel del vatten. Nu är det ju bara andra dagen hos oss så det borde ju bli bättre med tiden. Bäst det eftersom hon ska vara här under en sådan lång tid!

Sist men inte minst: ÅTERIGEN REKLAM FÖR VÅR 12 SEPTEMBER BLOGG. 
KOLLA IN DEN HÄR: http://www.12septemberbloggen.se/

 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...