lördag 25 januari 2014

När tabletter dödar

Jag tittade på en video i dag som ordförande i föreningen har gjort inför hans föredrag, som han ska hålla runt om i landet. Där berättar han om alla de mediciner som hans vän åt för ångesten och sömnsvårigheter. 
Det var dem som tog hans liv! Enorma mängder och vansinniga sorter så som Xanor, Sobril, Lyrica, Nitrazepam en tid, Zopiklon, Heminevrin, Stilnoct och Concerta för adhd.... You name it!
När killen skrevs ut från psykiatrin så hade han en plastpåse med mediciner med sig hem. Hur sjukt är inte det?!

Min dotter äter också en hel del tabletter som jag har nämnt tidigare. Den starkaste sorten hon tar är väl Risperidon och den är inte att leka med även om hon får den i en liten dos. 
Sedan så har hon ytterligare ett antal mediciner som hon tar. Zopiklon, Sobril vid behov, Ritalin, två sorters epilepsimedicin, och en till ångestdämpande variant. Totalt sett så är det för mycket medicin till denna späda kropp och min önskan är att hon kan trappa ned och sluta helt med vissa av dem vad det lider. Några kommer hon att behöva ta ändå och någon kanske är nödvändig. Jag säger inte att ingen ska medicineras därför att ibland är det nödvändigt men kontrollen över doserna och sorterna måste bli bättre.
Tidigare så hade hon fri tillgång till sina mediciner på sitt boende. Trots att hon hade överdoserat och trots att hon uttryckt en längtan efter att dö. 
Den fria tillgången ändrades till slut....


 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...