torsdag 6 februari 2014

12 Septemberrörelsen

Vår förening har en facebook sida och jag såg precis som en av oss administratörer för sidan att nu är vi gillade av 223 personer där ute. Ni kan finna oss här: https://www.facebook.com/12september.se

Denna morgon väcktes jag klockan halv sju av Troy som tyckte att det var dags för matte att kliva upp. Käkade frukost, tog fyra hundar på en promenad och drog en vals med snabeldraken. For sedan vidare till mina föräldrar och hjälpte dem med handlingen och städade övervåningen i deras hus. 
Under tiden jag var där så ringde J och undrade om hon kunde lämna mitt barnbarn här i några timmar i eftermiddag. Vilket naturligtvis går bra!

Har messat lite med E som inte for på jobbet i dag heller eftersom hon kände sig trött och så....
Hon skickade en mms bild på de där larverna och krypen hon har hemma hos sig. Den hon fotade satt på väggen! Personalen hade ringt till Anticimex som rekommenderade att E skulle skura med klorin under diskbänken. Vi får hoppas att det räcker med det!

Jag läste precis en artikel i Aftonbladet om en ung tjej som hade haft ett självskadebeteende i flera år, hon hade två självmordsförsök bakom sig och en operation för diskbråck. En operation som gick fel och summan av kardemumman var den att flickan som hade fått ett uppsving i livet rasade igen när allt gick åt skogen. Det slutade med att hon tog sitt liv endast nitton år gammal och följande går att läsa i tidningen:
Onsdagen den 20 februari förra året drabbades Ellinore av panik­ångest. Hon tog en överdos av lugnande mediciner, men larmade ambulansen. När Lovisa kom hem visste hon inte vad som hade hänt.
– Ellinore var så trött. Hon sa att hon bara behövde vila några nätter på sjukhuset, berättar ­Lovisa.
På akuten på Östersunds sjukhus bedömdes dock förgiftningen som ofarlig. Medicinjourläkaren kontaktade primärjouren inom psykiatrin för konsultation, per telefon. Enligt Lex Maria-anmälan så blev Ellinore erbjuden psykiatrisk vård, men ville åka hem.
Eftersom hon inte ansågs lida av någon allvarlig psykisk störning, så bedömde psykjouren att hon inte kunde tvångsintas. Därför skrevs hon ut klockan tio på kvällen.

– Läkarna gjorde bedömningen per telefon, utan att varken ha ­träffat eller talat med Ellinore, att de kunde skicka hem henne.
Men psykjouren läste aldrig ­Ellinores journal. Om de hade öppnat ­journalen så hade de sett att hon gjort suicidförsök tidigare.

Jag blir rosenrasande när jag läser detta eftersom det händer gång på gång över hela vårt land. Jag blir även fruktansvärt ledsen över att dessa unga människor - tjejer som killar, inte orkade kämpa mer.



På tisdag morgon ska mamma göra den där böjröntgen! Hoppas att det går bra och att det inte är några metastaser utan att det i stället är den gamla skadan som spökar. Då kan de kanske kanske operera henne! Men samtidigt så är de tveksamma till en eventuell operation i just ryggen genom att det kan göra allting värre - att hon blir förlamad eller något sådant. Men vi får vänta och se hur det blir och vad röntgen visar.

Det är inte lätt att bli gammal! Man blir ofärdig, får krämpor, minnet börjar på att svikta hos en del, sjukdomar dyker upp och en massa mediciner skrivs ut för olika krämpor och orsaker. Mina föräldrar är som sagt var inga undantag!

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...