tisdag 11 februari 2014

Full rulle!

Kom hem i går kväll efter att ha haft det helt underbart!
Strosade några timmar i den stora staden, käkade på ett thaiställe och äntrade färjan klockan 18. 
Dök direkt på maten ( buffe ) där vi hamnade i ett glatt sällskap.
Sedan var dags för bad i relaxavdelningen! 
Jag älskar det där bubbelbadet och att tillbringa en timme i det varma vattnet med en drink i handen slår det mesta. 

Tidigt i morse kom lillan för att stanna över natten då mamma J gör sin praktik på operation, det går magsjuka på dagis och vi inte vill att T ska bli smittad. 
Lastade in tösen i bilen och for vidare till mamma för att följa henne till röntgen. Nu är vi äntligen hemma igen och har ätit en sen frukost, givit dogsen mat och lillan sitter här bredvid mig nynnandes på någon sång medan hon spelar på ipaden. 

J hade frågat E om hon kunde vara barnvakt i dag och i morgon men i dag jobbar hon och i morgon skulle hon till Vågen. Det känns spännande med vågen! Åh vad jag hoppas att det ska vara rätt för henne och att hon inte faller ned igen i depp och elände. 

I morgon höll det på att köra ihop sig fullständigt för oss då jag ska klippa mig på förmiddagen och vi inte fick tag i någon barnvakt. J gör som sagt sin praktik. Ts morfar har jobbat natt, A jobbar, E jobbar, mina föräldrar orkar inte vara barnvakt, Ts farmor skulle åka bort och dagis är uteslutet så länge det går magsjuka. 
Jag funderade ett tag på att ta med lillan men nu löste det sig så bra att hennes faster kommer hit och är med henne medan jag är hos frissan. 
Det här med att klippa sig....jag har ganska långt hår nu och har in i det sista vägrat ta något på längden, men får nog känna mig besegrad och ta en del här och där. Tappar fortfarande mycket hår och det är ett elände på morgonen när det ska borstas. Efter alla slingningar så är håret rejält slitet och det måste nog klippas bort. 

E hade för något år sedan löshår! Det var vackert när det var nytt men sedan blev det förskräckligt jobbigt att sköta för henne och såg risigt ut. När vi var utomlands så fick jag göra en eller två tjocka flätor inför natten så att hon inte skulle vakna med ihoptrasslat hår. Det var dessutom hår precis överallt där hon befann sig och jag hade god lust att klippa bort alltihop på henne. 
Till slut så insåg hon själv att det inte var snyggt och tog då bort löshåret. Faktum är att E har långt och vackert hår och mycket mycket finare än något löshår i hela världen.

Nu har vi reggat in föreningen i Skatteverket och fått ett organisationsnummer. Vi har även en 12 Septemberlinje dit det går bra att ringa vid funderingar, kanske har du kört fast i hur en anmälan går till, kanske har du känt att IVO inte lyssnar på dig och dina synpunkter, kanske har du förlorat någon på grund av brister i sjukvården och behöver ta tag i det eller bara vill prata. 

De som svarar är vare sig läkare eller jurister och den erfarenhet som finns är utifrån personliga upplevelser men erfarenheten och kunskapen som finns, vill alla gärna dela med sig av. 

Telefonnumret till linjen är: 0757 - 575591
och telefontiderna är:

Torsdag 13/2 Klockan 18-20
Söndag 16/2 Klockan 18-20
Måndag 17/2 Klockan 19-21
Tisdag 18/2 Klockan 21-23

För dig som kanske förlorat en närstående i självmord och känner att du behöver prata med någon rekommenderas mycket varmt föreningen SPES. De har bland annat en telefonjour du kan kontakta och där få stöd och hjälp.
Alla som arbetar inom SPES är själva efterlevande till någon som tagit sitt liv, och de lyssnar, stöttar och kan ge råd. De förstår dig och inga frågor, inga känslor eller tankar är dumma. SPES gör ett otroligt viktigt arbete.

 

Några bilder från trippen: 

Vi tog en promenad till slussen:









Väl framme blev det middag och bubbel:








I sällskap av:








På denna fina färja:

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...