onsdag 19 februari 2014

Gammal och sjuk!

Jag följde mamma till vårdcentralen i dag för att kvittera ut den där rullatorn och det var inte roligt att se hennes dysterhet över att behöva använda en sådan. 
Hon inser att det är ett måste nu när hon har så ont i ryggen för hon vill ju försöka komma sig ut på promenaderna igen. Dem som hon älskar och har gått i ur och skur år ut och år in. Att inte kunna gå ut i friska luften på dessa promenader har varit ett helvete för henne, men att samtidigt inse att ålder och sjukdom ställer till det för henne på det här sättet smärtar både henne och mig. 

Mamma berättade en snöplig men samtidigt lite tragisk story om pappa. Han är väldigt tjock och har lagt på sig det sista året något fruktansvärt. Speciellt om magen som är en stadig kalaskula! Resten av kroppen det vill säga benen och armarna är däremot som smala pinnar bara. 
Han som alltid har varit så väldigt stark i alla år, som kunde lyfta ett tungt och stort ankare och som för mig alltid har varit stora starka pappa....
Han blev fast i badkaret härom dagen! Sedan hade han inte ork att dra sig upp.

När mamma berättade detta så kunde jag inte låta bli att småskratta samtidigt som jag förstod hur genant för pappa som det måste ha varit och hur orolig mamma blev. 
Hon var på väg att ringa 112 för att få hjälp av dem men i samma veva så kom min bror dit. 
Han stegade bara in i badrummet och lyckades dra upp pappa som satt så dåligt till ur badkaret. 

Eftersom pappa är sjuklig i cancer så blir han väldigt fort trött och efter denna episod var han helt knäckt berättade mamma. Han svor på att aldrig mer bada!

Ja så är det att ha sjuka och ofärdiga föräldrar! I morgon ska jag följa mamma och handla som vanligt och sedan städa deras hus. Det är två veckor sedan jag dammsög där så det är nu nödvändigt.



 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...