måndag 17 februari 2014

IVO

I våras anmälde jag och Es pappa boendet till IVO ( statens inspektion för vård och omsorg ) eftersom vi ansåg att fel hade begåtts. Boendet själva hade även de Lex Sarah anmält sig till IVO och i dag kom beslutet som de tog.

Jag och Es pappa fick inte ta del av hela beslutet då E är myndig, men i korta drag så tycks de inte se några fel eller brister i hur vården har skötts runt detta. Det är tydligen okey att inte ha någon som helst övervakning ( allt handlade om frivillig basis ) trots två allvarliga självmordsförsök och trots att det sades att personal SKULLE finnas tillgänglig dygnet runt hos E, under en period och efter hennes första självmordsförsök. Brister har funnits och det har de ju själva tydligen ansett genom sin egen anmälan, men likväl så läggs det ned.

Nu orkar jag inte ödsla energi på detta men är inte förvånad därför att allt annat har ju lagts ned i vår kamp för en bra vård till E. Jag kan dock säga som så att det är inte utan att man tappar tilltron till myndigheter i Sverige. 
Jag har även sökt Es handläggare på Försäkringskassan i dag eftersom hon hade blivit lovad att hennes bidrag skulle inkomma denna månad. En ansökan till dem för bostadstillägg samt aktivitetsersättning inkom den 15 november men ännu har inga pengar dykt upp. I ett samtal med handläggaren så skulle beslutet tas för tre år framöver och pengar skulle droppa in runt den 18 februari. 
Nu visar inget på att de dimper in på hennes konto som lovat och jag har sökt hennes handläggare igen. Dock utan framgång! 
Får hon inte någon utbetalning denna månad, så måste hon ansöka om socialbidrag snarast därför att jag har inte en krona att bidra med. Nog är det väl dålig stil att det ska ta en sådan lång tid för en ansökan!

I dag har jag haft en lugn dag efter en helg full med barnbarn! T var hos mig från fredag tom igår söndag då hennes mamma har varit på gymnastiktävling i Luleå. 
Vi har haft det mysigt ihop men i går var hon lite grinig och trotsig. Några ord som lillan kan väldigt bra är: NEJ, JAG VILL INTE OCH JAG KAN SJÄLV! 

Mitt barnbarn testar alla gränser och blir jätte sur när hon inte får som hon vill, men jag kan nästan inte hålla mig för skratt ibland. Hon rynkar ihop hela sitt lilla ansikte, blir svart i ögonen av ilska och stampar med fötterna i golvet medan hon skriker att hon inte vill. Jag kan ju tillägga att det går över fort, haha!

Fann några bilder från i sommar som jag delar med mig av.
Inte längtar man mindre till sommar, sol och värme av att se korten. 
















När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...