måndag 3 februari 2014

Sorgligt

Har haft barnbarnet hos mig sedan igår eftermiddag och då fick hon följa med till mina föräldrar på middag. Det är alltid uppskattat! 
Hon har nyligen farit hem och blev hämtad av sin morfar för hennes mamma har praktik på lasarettet och skulle jobba kväll. Själv känner jag mig lite mosig nu dels på grund av en halv dålig sömn och dels för att lillan vaknade strax före sex i morse.

I går berättade mamma för oss att den röntgen hon gjorde på ryggen inte blev bra, att sjukvårdspersonalen inte var nöjda utan vill göra om det i något som kallas böjröntgen. Onkologen är oroliga och misstänker att hon har metastaser i ryggen och att det är därför hon har så djävulskt ont nu för tiden. Dessutom så har mamma stagar och skruvar inopererade sedan många år tillbaka och de skymmer för en röntgen och gör det svårare att urskilja något. 

När mammas värk började för en tid sedan så var min första tanke att nu har hon fått metastaser i ryggen. Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel!!! Men så klart att man blir orolig!

E har i dag varit på Vågen och snackat med dem om framtiden. Hon ska göra en skattningsgrej och en kartläggning i nästa vecka. Vad det är vet jag inte riktigt och hon kunde inte förklara eller mindes inte exakt vad. Men hon tycker att det verkar bra och det glädjer mig jättemycket. Ännu mer skulle det glädja mig om behandlingsformen fungerar och är rätt.

Jag läste en artikel i dag om en ung kille som hade tagit sitt liv. Trots att han hade självmordstankar och starka planer så skrevs han ut från psykiatrins slutna avdelning utan ens en bedömning. Sedan åkte han till ett ställe och valde där efter att avsluta sitt liv. 
Det är helt helt sjukt hur psykiatrin kan göra så! Men det händer om och om och om igen. Det var precis så det gick till för vår dotter! Hon uttryckte att hon inte ville leva men de skrev ut henne trots det och hade inte ens gjort en suicidrisk bedömning. Där i alla fall en av gångerna så protesterade personalen på Es boende och begärde en bedömning INNAN flickan skrevs ut. 
Vilket betydde att hon blev kvar en tid till...

Det är inget annat än sorgligt hur det får gå till och hur många unga som faktiskt väljer att ta sitt liv.
 
 

 










 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...