fredag 28 mars 2014

God Man

E ansökte för länge sedan hos överförmyndarnämnden om att hon ville ha en god man. 
En god man som kan hjälpa henne fylla i ansökningar, ringa samtal till myndigheter etc. 
Den ekonomiska biten kan hon själv ha hand om utan problem och egentligen så är det väl så att ansökningar som ska fyllas i har jag och Es morbror hjälpt henne med under alla år. 

Men hon vill ändå ha en god man eftersom alla samtal till en myndighet så som socialtjänsten, försäkringskassan, psykiatrin osv måste ha ett intygande att det är okey för E att man ringer. Hon är ju myndig!

Jag har för flera år sedan fungerat som hennes gode man då barnhabiliteringen tyckte att E skulle ha en och att jag var lämpligast. För min egen del så hade det kvittat eftersom jag ändå gärna hjälper henne med allt hon vill. Men det var alltså de där med att bli myndig som ställde till det på olika sätt. 

Efter något år så sade jag upp det där eftersom jag tyckte att hon löste det hela så bra själv. Vad jag inte tänkte på var att då sade jag också upp tillstånden att ringa och kontakta olika instanser för Es del. 

Jag ställer gärna upp igen om så skulle vara men även hennes moster kan tänka sig det och har varit i kontakt med överförmyndarnämnden. Som sade att de inte hade fått in någon ansökan!
Konstigt tycker vi men de måste ha haft noll koll på läget därför att en tid senare så begärde de in ett läkarintyg, som inte hade blivit medskickad i ansökan. 

Nu har E fått beslutet från dem där de nekar henne en god man eftersom de inte ser något behov av en.
Konstigt tycker vi alla runt omkring henne eftersom hon tidigare har blivit beviljad och haft en, eftersom hon har ett dokumenterat flerfunktionshinder och också därför att inget har förändrats sedan då. Det enda är att hon numera bor på ett gruppboende!

Hennes kontaktperson på boendet skulle försöka få tag i någon på överförmyndarnämnden, så får vi se hur det hela löser sig.

E bad om skjuts till zoo senare i eftermiddag då hon skulle köpa något till hamstern. Jag ska ned på stan efter lunch och köpa mig en skrivare, så eventuellt att vi ses och fixar det där. Såvida inte hennes pappa kan skjutsa henne! Hon skulle nu på förmiddagen till Vågen och samtala. 

Här putsas fönstren för fullt! Jag blir riktigt nöjd över hur rena de blir och ska nu gå lös på resten av huset. 





 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...