fredag 14 mars 2014

Gripande brev!

Jag hittade igen ett gripande mail ifrån en tjej som också är självdestruktiv sedan flera år tillbaka, men som får hjälp på ett behandlingshem. Hon skrev så otroligt fint till mig att jag den gången nästan grät när jag läste vad hon hade skrivit och likaså tårades mina ögon nu också. 

Jag känner att jag vill ännu en gång dela med mig av vad denna fina tjej skrev till mig men nu i full version:

Cajsa vilket jobb du gör! Jag hittade din blogg och blev så glad. Glad för att jag äntligen fick en inblick i arbetet du gör för dig själv och för din dotter. Fantastiskt och beundransvärt! 

I somras skrev du en del på min blogg, men sedan upphörde det och jag har sedan dess tänkt på dig och på din dotter och undrat hur det gick för er. 
Om jag kunde skulle jag vilja ge dig en varm kram, ge dig bekräftelse på allt du gör. Hur du kämpar! 
Jag önskar att jag kunde trolla med ett trollspö, så att ni fick hjälp. Ni är så värda all hjälp ni kan få!

När jag läser din blogg tänker jag på min mamma (och min pappa) som har gått igenom och fortfarande tyvärr lever med rädsla och med förtvivlan, även om de känner sig mycket mer trygga idag. 

Jag tänker att jag skulle vilja få mamma att läsa din blogg, för att hon ska förstå att hon inte är ensam. Det finns fler och det är ok att dela med sig av det. 

När jag läser din blogg känner jag sådant ömmande för er föräldrar, som på ett konstigt sätt lever i skuggan av oss psyksjuka, självskadande, som vårdas inom psykiatrin. Ni går ju igenom minst lika mycket, men allt fokus läggs på oss. 

Att veta vad ens självskadebeteende gör i relationer kan i ett tillfrisknande verka positivt, tänker jag. Å med det du skriver lyfter du den del av psykisk ohälsa som glöms bort. Fortsätt med det! 

Jag önskar dig, E och resten av din familj allt gott! Och jag hoppas att E kan få känna på mer av ett fungerande liv med mindre ångest, så att ett självskadande så småningom inte längre är ett alternativ.

Jag hoppas att hon kan börja våga lita på att ett liv utan självskadande, ångest, dömande tankar, utanförskap, obehag, etc också gäller henne. Lika mycket som för någon annan.

Tack J ännu en gång för det finaste mail jag någonsin har fått och jag hoppas av hela mitt hjärta att ditt liv ordnar upp sig och att du börjar på att må bra. 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...