söndag 16 mars 2014

Kotförskjutningar

Min mamma har så länge jag kan minnas alltid haft ont i sin rygg och när jag var i de övre tonåren så genomgick hon en diskbråck operation. De satte då in stagar och skruvar i hennes rygg men värken försvann inte med det.

Hon har ändå haft en plågsam värk som nu den sista tiden har blivit outhärdlig för henne. Hon som älskar att göra saker, gå ut på promenader osv kan nu inte göra ett smack utan att hon vrider sig av plågor. Onkolog professorn trodde att det kanske kunde vara metastaser i ryggen och mamma har där efter genomgått flera olika röntgenundersökningar. 

Inga metastaser hittades dock i ryggen men en röntgen återstår och då kör de igenom hela hennes kropp och får på så sätt även se hennes lungor, där hon har två metastaser. 

Värken som då mamma har i sin rygg visade sig bero på att två kotor har glidit isär och vad det nu blir av detta får vi se. En operation är alltid en risk när man kommer upp i en hög ålder och mamma fyller åttio år i juni. Men risken är ännu större när man som hon också har bara en njure ( den andra är borta på grund av tumörer ), som endast har en funktion på 40 %. 

När jag var till mina föräldrar i torsdags för att hjälpa dem att veckohandla som vanligt, så visade mamma mig en bild på ett slags fordon som hon funderar på att köpa. En två eller trehjuling som går på el och som hon skulle kunna ta sig fram i. Fiffigt!



 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...