måndag 24 mars 2014

NEVER EVER GIVE UP!

Mina tankar går i dag till en vän vars dotter återigen planerade att ta sitt liv på ett tragiskt och onödigt sätt. Hon är några år yngre än min flicka och har hela livet framför sig.

Att hon känner så starkt att hon inte vill leva är verkligen oroande. Hennes föräldrar önskar att deras dotter ska få komma till ett behandlingshem precis som jag och Es pappa önskade för vår flicka. 

Tyvärr så ser det ut som hos de flesta av oss med barn som mår dåligt i Umeå att hon inte tycks få en riktig hjälp och en bra vård. För tillfälligt så befinner hon sig tvångsintagen på psykiatrin, men som hennes pappa sade: sedan så skrivs hon ut alltför tidigt med en massa starka piller ( som vanligt ) med sig hem. 

Jag förstår hans oro och sorg och framför allt hans rädsla för vad hans dotter ska ta sig till. Som han uttryckte det när vi talades vid i telefonen: Du vet om någon hur det är! 
Ja jag vet och jag vill aldrig mer behöva gå igenom samma sorg och rädsla igen. Jag vill aldrig mer få ett samtal där de säger att min dotter ligger på sjukhuset efter ett självmordsförsök.

På grund av alla som mår dåligt och felbehandlas inom psykiatrivården, alla som tar sitt liv eller som försöker begå självmord och på grund av alla de anhöriga som går i ovisshet, som hålls utanför och som inte får det stöd som de också behöver så startade vi upp vår förening: 12 Septemberrörelsen. En rörelse som kommer att utvecklas och bli större och starkare med tiden eftersom den uppenbarligen behövs. 

Kram till dig min vän och till din dotter hade jag velat säga:
 
 




När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...