söndag 16 mars 2014

Orsaker och åtgärder

Jag har ju ofta gått och funderat på varför min dotter började med att skära sig och vad som utlöste det självdestruktiva beteende hon har haft så många år. 

I dag frågade jag faktiskt henne rakt ut och det jag också har känt är att jag anklagar mig själv för hennes mående. Fast jag vet ju att jag har gjort vad jag kan för att vara en bra mamma till henne och hennes tvillingsyster. 
Ändå....så finns skulden där av någon anledning! Jag antar att det är ganska vanligt att man rannsakar sig själv och känner skuld i en sådan här familjesituation. 

E svarade mig att hon inte vet varför hon började att skära sig och att det inte är mitt fel. Hur det nu än är med den saken att hon inte vet orsaken till sin självdestruktivitet, så är det viktigaste att hon kan börja bli frisk från det. 

Men jag tror att det kan vara enklare att bli skadefri om man vet orsaken till beteendet och då kan bearbeta och åtgärda det i terapi. Det är vad jag tror men jag kan ha helt fel!

I dag skulle E bara ta det lugnt precis som jag själv gör! Jag har satt lite chili frön och bara softat. Var sugen på att ge mig ut och springa men vi hade nästan fem minus i morse, så jag tappade lusten för att jogga. 

Lägger ut några kort! På det ena så ligger Vera och lapar sol i vardagsrummet medan Troy blir frustrerad för att hon inte vill busa med honom i stället. 
På det andra kortet har jag chili fröna och på det tredje kortet ligger min äldsta tik Cindy ( fjorton år i juli ) och vilar på sin favoritplats. Fjärde kortet är Troy som sover så gott på kudden i soffan. Han är yngst i flocken och blir fyra år den första juli. Mitt barnbarn blir fyra år den femtonde juli så vi brukar skoja om att de har följs åt som ler och långhalm ända sedan start. 

Det har faktiskt varit lite så därför att där hon har varit har även han befunnit sig. Han följde henne hack i häl redan från det hon var nyfödd och skulle vara upp i henne i babysittern, när hon började att krypa, gå osv osv.

Sist men inte minst så bjuder jag på ett gulligt kort på barnbarnet och Troy från det de båda var små.








 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...