lördag 8 mars 2014

Överklagan!

Har sovit som en klubbad i natt och väcktes tjugo över sex denna morgon av att Troy skällde. Då tyckte han tydligen att det var dags att kliva upp. 
Jag som ändå är en morgon människa bryr mig inte så mycket i om det blir en tidig morgon. Lägger mig hellre i tid på kvällen!

Jag har bestämt mig för att överklaga Försäkringskassan beslut eftersom de bara måste ha räknat fel. De har inte tagit med min skuld i sin uträkning och den är betydligt högre än förmögenhet och inkomst. Ska sätta mig ned under dagen och gå igenom vad jag ska skriva ( fick lite tips av min bror som kan sånt där ). 

Jag börjar ju ha en viss vana i det här med att överklaga än hit och än dit, men går detta inte vägen så får jag ta det för vad det är. 
Är inte den som hänger läpp i längden! 
Har någon ett jobb att erbjuda mig några timmar per dag, så är jag förresten inte bangen för det. Man får ju numera tjäna lite extra utan att sjukpenningen påverkas.

Solen skiner här i Umeå för första gången på länge och den till och med värmer lite kände jag under min morgon promenad.
Det blåser rejält i dag men jag har ganska så bra lä på min bakgård, så kanske jag sätter mig där ute en stund lite senare. 

Läste denna morgon om polisens och tullens jobb för att stoppa smuggelsprit och förstås narkotika också. Bra jobbat för det ska inte få förekomma!
Jag minns en episod för flera år sedan vad det gäller nätdroger som kan beställas på internet. Någon som står mig nära ringde och berättade att han hade hittat ett papper på beställning av något som såg ut som droger. Han bad mig att kolla upp detta och där efter meddela föräldrarna till den ene av dem som det berörde.

Jag kände inte igen dessa droger men har å andra sidan aldrig varit i kontakt med nätdroger tidigare. Sökte på internet efter förklaringar och fann några av dem där ute och det var som vi misstänkte någon form av droger.

Jag kontaktade föräldrarna och berättade vad som hade framkommit. Någon förklaring fick de tydligen men jag tvivlar på att det var själva sanningen som kom fram.

Nu är detta som sagt var flera år tillbaka men nätdroger är farliga grejer, som borde tas på mer allvar av beställarna. Man vet aldrig vad som är i det man köper!

Alkohol har jag också hört talas om att det beställs hej vilt där folk åker med stora släp och hämtar hem en massa öl och sprit. Själv skulle jag aldrig våga mig på något sådant även om det kanske är billigare att köpa via den kontakten. 

När det sedan går ut till ungdomar så är det verkligen ruttet! Skulle jag under mina barns tonår ha fått vetskap om att de hade köpt smuggelsprit, så skulle jag inte vara nådig mot den som hade sålt det till dem. Om jag någonsin fick veta vem det var! 

Mina döttrar var relativt lugna i sina tonår! J hade väl en period då hon drack för mycket vilket både jag och hennes pappa tyckte. Speciellt efter att hennes bästa vän dog i en hemsk mopedolycka. Då rasade hennes värld fullständigt och hon mådde inte alls bra under en lång tid. 

E däremot var inte ute på party så ofta utan satt nog mest hemma eftersom hon inte hade så många vänner att festa med.
Så på det stora hela har jag nog ändå klarat mig rätt så bra ifrån tonårsperioden med struliga barn - i alla fall vad det gäller den biten!

Det E började med sedan vet vi ju allihop och jag hade tusen gånger hellre tagit en " vanlig " tonårstid med henne än att behöva uppleva min älskade flicka deprimerad och självdestruktiv. 
Där var och är jag ju för den delen fortfarande totalt maktlös! 
Det enda jag kunde göra var att rota igenom hennes rum efter skärverktyg med risk för att få på moppe av henne. Hon blev galet arg varje gång! 

http://www.vk.se/1143653/tull-och-polis-samarbetar-i-jakten-pa-smuggelsprit





 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...