måndag 10 mars 2014

Råd & Stöd

Har slängt i väg ett mail till en som jobbar på råd & stöd angående de utredningar som ska göras. Vi föräldrar har vår dotters tillåtelse att prata med dem och liksom de har hennes tillstånd att prata med oss. 
Det sista jag hörde av dem var i december! Då ville de invänta svaren och utredningarna angående Es hörsel och synproblematik samt ha ett samarbete med psykiatrin.

Som mamma och pappa till E så sitter vi ju inne med en del information angående vår dotters uppväxt. Jag har till exempel varit med på varje undersökning genom åren. Synkontroller på syncentralen, hörseltester på hörcentralen, epilepsiundersökningar i form av provtagningar och EEG undersökningar, jag har varit med på möten i skolan genom åren, jag har varit med på utredningar och jag tycker mig känna min dotter väldigt väl och kan lämna en del info om de bara ville.

Vad vi nu önskar är att de nya utredningarna kör i gång vilket ju även överläkaren på psykiatrin hade önskat INNAN hon började på Vågen. Så att de hade något att gå på och som läkaren själv sade under vårt möte med honom och verksamhetschefen på psykiatrin, så trodde han inte att E har adhd. Vidare så sade han att om hon INTE har det så ska hon inte heller äta Ritalin eftersom den kan trigga och ge mer ångest. 
Något som även socialsekreteraren vi träffade påpekade och är det något som vår dotter inte behöver, så är det ju mer ångest. Tänk om den minskade rent av ifall hon provade att sluta med sitt Ritalin?! Det vore ju fantastiskt!
Det är ju så att hon äter många sorter av olika preparat. Vissa vid behov och vissa dagligen och det har hon gjort i många år.

Jag talade med E denna morgon! Hon var på väg att fara till Vågen där hon är under ett par timmar på måndagar, onsdagar och fredagar. Tisdagar och torsdagar jobbar hon halvdag! 
När hon orkar fara vill säga....

Får se om någon från Vågen ringer oss föräldrar angående en träff under denna vecka.

Jag satt och funderade på att kanske man skulle ge sig ut och springa. Det är sjukt länge sedan jag gjorde det men nu när jag har blivit tio kilon lättare så borde jag ju fixa en stund i alla fall. Förr om åren så joggade jag mycket. Det blev beroendeframkallande och under åren som jag hade ångest var det ett måste att röra på mig. Ångesten lättade då för stunden!

Lägger in en favoritbild på mitt älskade barnbarn som jag börjar att längta efter nu. 
Bjuder även på en bild på den yngsta i flocken och tackar Jenny för den fina bilden hon tog.




 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...