tisdag 11 mars 2014

Skuld, Skam & Rakblad

För flera år sedan ( 2007 ) läste jag en bok som heter Skuld, Skam & Rakblad skriven av Agnetha Ersson Eriksson, där hon berättade om sin dotter som var självdestruktiv. 
Eftersom E redan då var självdestruktiv så tog jag tog kontakt med Agnetha och när hon tillsammans med en av sina döttrar besökte min stad, så såg vi till att ses på en cafeteria. Agnetha har kämpat för sin dotters rätt till hjälp och Emelie som hon heter fick komma till ett behandlingshem och få den hjälp hon behövde.

Jag kan rekommendera boken för er som vill läsa lite mer om detta ämne. Själv så känner jag igen många situationer och känslor som hon beskriver i sin bok och jag tror att även andra föräldrar kan göra det.
Känna igen den där rädslan, oron och skulden! Ja allting som följer med när ens dotter eller son är självdestruktiv. Framför allt så kommer ofta frågan upp - VARFÖR??!!

Läste förresten i dag om en ung tjej som var självdestruktiv och hade svåra ätstörningar. Hon tog hjälp av yoga och är i dag yogalärare och föreläsare. Det har visat sig att den här typen av yoga som hon lär ut och själv utövar kan hjälpa dem som är självdestruktiva. Jag tänkte direkt på min dotter! Tänk om hon skulle prova något sådant och kanske skulle må bättre. 

Nu har jag fått en tid för provtagning igen och jag känner att det nog är bra att kolla upp järnet därför att det känns som att nivån inte är så bra längre. Jag är så där sjukt trött igen men i går försökte jag nonchalera tröttheten och gav mig ju ut och sprang ändå. Ska jag beskriva känslan i kroppen så är det att jag blir totalt utmattad och orkeslös.

Nu kan man nog säga att våren är här på allvar! Härom dagen såg jag ett svan par flyga över byn. Förmodligen på väg till slätten! 






När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...