måndag 21 april 2014

Lång natt

Somnade fort i går som vanligt men vaknade runt tvåtiden i natt och kunde sedan inte somna om. Det var varmt, det var oroliga tankar över mamma, Vicky hade svårt att komma till ro och Troy bjäbbade flera gånger i vardagsrummet. 
Jag kan inte påstå att jag är pigg i dag!

Har ägnat lite tid åt några hundar med pälsvård och kloklippning. Bara hälften kvar nu då men dem tar jag senare för nu tänker jag hälsa på mamma en sväng. 

Jag tycker att det är förjävligt att hon inte kan få cellgifter men enligt professorn på onkologen så skulle mammas njure ( den enda som hon har ) ta skada av cytostatika och eftersom det bara är 40 % funktion på njuren, så vill inte läkarna sätta in behandling. 
Mamma bad då att de ändå skulle göra det så kunde hon ju få gå på dialys om njuren kollapsar. 
Nej svarade professorn henne att så gör de inte!

Ska hon bara vänta på att dö nu då??!! Är en äldre människa inget värd?? Herregud åldern är ju bara en siffra och vore det inte för cancer helvetet som mamma har, så hade hon kunnat leva i tio år till och hon är klar i knoppen.

E har jag inte hört av mer än att hon häpnade över hur mycket snö det var kvar i Arjeplog när jag sände henne en mms bild. Jag hoppas att hon har haft en bra helg! 
Tankarna snurrade även över till henne i natt och jag kände för en stund en sådan ilska över att hon har hållit på att skära sig i så många år. Jag vet att det är ett slags beroende men tankarna är inte alltid så klara om natten och jag kände mig förbannad på jäntan för att hon inte bara slutar skada sig. 

Jag tänkte att det handlar ju om att bestämma sig! Att finna andra vägar när ångesten blir övermäktig och lusten att skada sig infinner sig. Lite så gick mina tankar i natt! Jag är väl bara trött och less på alla sjukdomar hit och dit!

Den sjuttonde april var det förresten ett år sedan E tog sin första riktiga överdos och den artonde april som jag fick samtalet från hennes kontaktperson på boendet om att min dotter låg på sjukhuset efter en överdos. 
Ett helt år har gått! Ett långt och jobbigt år men samtidigt ett underbart år därför att det finns stora förhoppningar om att E ska bli frisk. Jag måste tro det!

Es mormors största önskan innan hon dör är att hennes barnbarn ska bli frisk och inte skada sig mer. Hon vill att det ska vara ordnat för oss alla som hon älskar!
 

 

 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...