onsdag 23 april 2014

Maktlöshet

Jag har varit hos mina föräldrar nu och hjälpt dem med handlingen och skurningen av altanen. Den blev riktigt fin! Jag ska själv rengöra min altan i helgen med hjälp av deras högtryckstvätt. 

Mamma har pratat om att hon vill kunna ligga eller sitta där ute men det är inte längre ett alternativ då hon ej klarar av solen nu. Mamma beskrev känslan som att gå ut i solen när man har feber och det vet vi ju hur jobbigt det är.

Hon mår verkligen risigt och berättade att ännu en gång så fick hon inte i sig frukosten. Illamåendet är för starkt! Till lunch provade hon att äta frukostvälling som jag hade köpt och hon hoppades på att få behålla den även om hon mådde illa. 

Vi pratade lite om hennes cancer och jag tog upp det här med att läkaren hade sagt att de inte tänker ge henne cellgifter. Mamma sade något om att nu är det som det är och att de gör inte så när man som mamma bara har en njure, som dessutom är dålig. 

Mamma blir mer och mer kraftlös och när hon skulle ta bort plasten på de sexpack burkölen som jag hade inhandlat så klagade hon på att hon nästan inte klarar av det längre, därför att hon har blivit så klen.

Jag känner en enorm maktlöshet och sorg över att inte kunna göra något mer än att hjälpa både mamma och pappa med saker och ting. Jag vill kunna göra mer än så och jag vill få en frisk mamma. Inte gå i visshet att hon ska dö i den här förbannade cancern.

E hade sovit gott i natt och hälsade att hennes kontaktperson börjar klockan 14 i dag, så jag ska nog ringa och tala med honom senare. Om jag får tillfälle och en lugn stund till det vill säga. Barnbarnet kommer ju och då brukar det vara full rulle mest hela tiden.
 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...