måndag 21 april 2014

Sorg

Min mamma är inne i någon slags sorgeprocess nu vilket är helt förståeligt efter torsdagens tråkiga besked. 
Att få höra att cancern har spridit sig och att få höra att sjukvården inget mer kan göra är inte vad man vill höra och nu mår hon fruktansvärt dåligt. 

Jag var förbi där i förmiddags som jag skrev i mitt tidigare inlägg men hon var inte så pigg på besök och inte på att prata heller, utan började att gråta och bad efter en stund mig att gå. 

Detta är hennes sätt att sörja att hon ska dö och mamma är tror jag livrädd för själva döden och väljer nu att skjuta allt som har med sjukdomen att göra åt sidan. 
Hon sade nämligen att hon inte ville prata om det och likaså när jag ringde så bad hon mig att inte bry mig, att sluta vara så på och att sluta köra med henne när jag bad henne att ringa till onkologen i morgon. När vi avslutade samtalet så hörde jag att hon återigen grät och likaså gjorde jag. Detta är så jävla smärtsamt!!

Jag sörjer ju också och jag gråter titt som tätt eftersom det är mamma som det handlar om och jag är fruktansvärt orolig och tanken på att hon inte ska fortsätta finnas i mitt liv är outhärdlig.
Varje sekund tänker jag på det men mitt sätt att hantera det hela är att prata och skriva här ute på bloggen. 

Jag funderar på hur det blir när hon blir så sjuk att hon inte kan vara hemma. Vill hon vårdas i hemmet till dess det är slut? Vill hon till Axlagården?
Jag hoppas att det kommer en dag då  vi kan prata om det jobbiga, om hur hon vill ha det, begravningen och så vidare eftersom det är många tankar och funderingar jag går och bär på vad det gäller hennes sjukdom.

Jag tänker också på hur pappa ska klara sig då hon har gått bort. Hur han ska kunna leva själv då han också är sjuk i sin cancer och hur han ska kunna sköta hushållet med allt som hör där till. 
Det kommer förstås inte att gå utan jag får hjälpa honom i den mån jag kan. 
Troligen så blir det nog hemtjänst också av något slag!

Jag fick besök av min dotter och mitt barnbarn i dag! Fick hjälp av lillan att " kratta " löven och sedan fick de äta middag här. 
Nu har de åkt hem till sig!

E mådde bra berättade hon och hade haft en bra påsk. Skönt!!




 

 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...