onsdag 30 april 2014

Valborgshelgen

Det skrivs mycket om vår stads tiggare nu för tiden och ämnet har varit extra aktuellt då en politiker uttryckte sina åsikter om tiggarna på sin blogg. 
Han fick till slut offentligt be tiggarna om ursäkt och raderade sitt inlägg på bloggen.

Jag kan väl tycka att det är synd att det ska ploppa upp tiggare i vår stad, att de ska behöva tigga för sin överlevnad och jag kan också tycka att deras hemland borde ta tag i problemet och inte på något sätt diskriminera romer. För det är väl så det går till har jag förstått!
Ingen vill väl tigga och ingen vill väl behöva sova i en bil, hiss eller något liknande.

Jag läste en artikel i dagens tidning om tiggarna där de bland annat vädjar om boende och jobb ( en kvinna var höggravid ), men det är ju mer eller mindre bostadsbrist här och inga jobb finns det nästan. 
Det ser illa ut för alla på den fronten och det är den bistra sanningen.
De flesta har tak över huvudet men för ungdomen som ska flytta hemifrån är det svårt att få en lägenhet. Det gäller att ha stått i bostadskö sedan barnsben för att ens ha chansen att få ett boende.

Min vän har varit arbetslös i flera år och är i fas tre sedan över ett år tillbaka. Han önskar sig inget mer än ett jobb men det finns ju som sagt var inga och dem som finns har han inte utbildning för. Likaså önskar han sig en lägenhet inne i stan då han nu bor i en förort. Men det finns inga lämpliga lägenheter med en rimlig hyra, så han får vackert bo kvar i sin lilla etta i förorten.

Har varit ute på en riktigt långpromenad i dag och det blev totalt 12,11 km. Förmiddagen såg lovande ut vädermässigt men nu har det mulnat på och det kommer säkerligen att börja regna.

Efter lunch är det dags att bege sig till stugan och koppla av. Daisy har dessvärre ont någonstans ( mest troligt i munnen ) och skrek till några gånger under gårdagskvällen samt i morse vid beröring. Hoppas att det inte blir värre under helgen!

Veterinären måste i vart fall ta sig en titt på henne snart och jag ser att Daisys tänder behöver saneras för hon har gräsligt mycket tandsten.

Trevlig Valborg till er alla fina läsare!






Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...