tisdag 27 maj 2014

Sju hundar

Jag läste i dag att min kommun - det vill säga socialnämnden har beviljat stöd till riktade insatser för att hjälpa utländska tiggare i Umeå. 
Det är ett bra initiativ men jag kan tycka att de kunde också ta hand om alla våra unga med ett självskadebeteende, som behöver hjälp
Det bästa vore alltså om ALLA oavsett varför och var de kommer ifrån blev beviljad vård och insatser av olika slag.

Socialsekreteraren sade till oss vid ett möte att flera hundra unga människor har sökt vård hos socialtjänsten för sitt självskadebeteende. 
Det verkar också som att de flesta har blivit nekade hjälpen som de så väl har behövt - däribland vår dotter. 

Där kan jag känna en ilska som inte är nådig och jag kan likaså känna en avsky för dessa personer som sitter och styr över våra unga människors liv på detta sätt. Socialnämndens ordförande, vice ordförande och company. 

Som jag har nämnt tidigare så hade vår dotter fått hjälp via socialtjänsten OM hon hade varit missbrukare. Ett självskadebeteende räknas inte som missbruk fast det klart och tydligt går att jämföra med ett sådant, eftersom det är svårt att sluta skada sig. Det blir som ett beroende!

Har i dag gått en mil som vanligt! For sedan till mina föräldrar och städade ur pappas bil, handlade åt dem och tvättade en maskin med tvätt. 
Mamma mådde ungefär som vanligt men till lunch fick hon i alla fall i sig 1,5 ägg. 

E är kvar på lasarettet! Hon visste inte mer i dag än i går men hade bett om att få Sobril mot sin ångest i stället för den tablett hon nu har fått av dem. Sådana tar hon när hon är hemma och mår dåligt.
En ur personalstyrkan på boendet hade precis varit och hälsat på henne. 

Jag fick precis ett samtal ifrån dem som äger Vera som vi var hundvakt åt. De undrar om Vera och Saga kan vara här i en vecka ifall de åker utomlands. Självklart så går det bra! 

Sju hundar är väl inget ;-)



 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...