måndag 26 maj 2014

What the fuck!

Känner starkt att det är Es nya medicin som orsakar hennes mående just nu. Hon dippade ju i april och vi tänkte att det kunde vara en slags vårdepression och så kan det ju kanske vara till en viss del. 
Men nu tror jag att pillren som läkaren har skrivit ut till henne sänker E mer. I alla fall tillfälligt!

Googlade lite om medicinen och fann denna information på hemsidan för detta läkemedel.
Visserligen är texten på engelska men innebörden är densamma, så klart!

Det jag känner spontant är: WHAT THE FUCK!! Vad håller läkaren på med? Skriva ut skitmediciner till en flicka som INTE är schizofren, psykotisk eller manisk och ej heller bipolär. Det kan inte nämnas nog ofta hur illa det är - även om jag tror att läkaren tänker att i låg dos, så kan medicinen även hjälpa mot ångest och självdestruktiva tankar. 

Så var det i alla fall vad det gällde den Risperdal som E åt tidigare och detta är en liknande medicin.

Antidepressants may increase suicidal thoughts or behaviors in some children, teenagers, and young adults, especially within the first few months of treatment or when the dose is changed. Depression and other serious mental illnesses are themselves associated with an increase in the risk of suicide. Patients on antidepressants and their families or caregivers should watch for new or worsening depression symptoms, unusual changes in behavior, or thoughts of suicide. Such symptoms should be reported to the patient's healthcare provider right away, especially if they are severe or occur suddenly.
ABILIFY® (aripiprazole) is not approved for use in pediatric patients with depression.

Nu är det så att E själv ville testa denna medicin eftersom hon mådde bra på Risperdal men fick sluta med den på grund av biverkningar. 
Jag tycker än dock att läkaren borde fundera lite extra över vad han skriver ut. 
Jag känner mig så maktlös i detta som mamma eftersom läkarna ska anses veta vad de sysslar med och min dotter är myndig och själv bestämmer över sitt liv. 
Jag kan bara stå bredvid och se vad som händer och sker och hoppas på att E bara tillfälligt är deprimerad och tar sig upp igen snart. 
E skulle nog få träffa en läkare snart och sedan höra av sig till mig för att berätta vad som blev sagt.
Det glädjer mig mitt i allt det tråkiga att hon har blivit mer öppen gentemot mig och att vi har en fin kontakt med varandra.
Trots att hon mådde så dåligt i går så kom hon ändå ihåg mig och sände mig ett sms där hon gratulerade på morsdagen.
Älskar dig E! 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...