torsdag 26 juni 2014

Avancerad Hemsjukvård

Tog en runda på en mil som vanligt i morse fastän det kändes motigt att ge sig ut och jag hade lite ont i knäet. 
Men det är så skönt efteråt!
Sedan åkte snabeldraken fram för även hos mig behövs det ju städas ibland. Tycker att oftast så tryter orken efter allting som jag hjälper mina föräldrar med. Det blir lite som att mitt eget hem får stå tillbaka, men nu är det fint i alla fall. 

E har sovit hemma i natt och det verkar ha gått bra och hon tyckte att det var skönt att vara hemma igen. 
I dag skulle hon städa och greja på lite! 
Vi pratade lite om hennes medicinering i morse och läkaren hade sagt att det finns två alternativ.
Det ena är att E fortsätter med Abilify men ökar dosen ytterligare och tydligen så är det få biverkningar på den medicinen. 
Jag frågade varför läkaren skriver ut en sådan psykosmedicin till någon som inte är psykotisk men det är tydligen så att den är stämningshöjande och depressionsminskande....

Det andra alternativet är att E slutar med Abilify och hoppar på Risperdal igen och att de då minskar dosen än vad hon tidigare hade. 
Det låter på E som att hon tänker fortsätta med det först nämnda alternativet och jag kan bara hoppas för hennes skull på att hon får börja på att må bättre snart. 

Jag talade med mamma i dag som inte tänker åka in på sjukhuset, trots allt. Hon vill vara kvar ute i stugan så länge som möjligt och menar att tids nog så kommer det ändå att behövas mer hjälp och ställas högre krav. 
Läkaren på Onkologen vill att Avancerad Hemsjukvård sätts in tidigare än planerat och det motsätter sig ju inte mamma. De kan då till och med åka ut till stugan för att ge blod, ta prover och så vidare.

Även pappa har på gång hemsjukvård framöver som det lät som på mamma. Det är nödvändigt då han inte klarar något själv längre. Inte i det skick han är i nu i alla fall och det är med nöd och näppe som han tar sig upp ur sjukhussängen och fram med rullator.
Han kissar fortfarande i flaska såg jag i går och det går ju inte att han kommer hem och inte ens kan gå på toaletten själv. Då behövs mer hjälp!

Det är svårt att se sin pappa förändras från att ha varit den starkaste, modigaste, smartaste och snällaste pappan som går i ett par skor till en svag och trött samt lite glömsk person som själv medger att han inte är som han ska längre i tankarna. De starka medicinerna påverkar honom till en viss del, säger han.

Mamma skulle höra av sig sedan efter att hon har pratat med den som håller i det här med hemsjukvården. Hon har väldigt ont men har tagit morfin regelbundet och hade fått i sig lite nyponsoppa till lunch och till mellanmål skulle hon dricka en näringsdryck.

Det börjar på att komma chili nu på plantorna och jag hoppas att det blir många heta och goda som jag kan skörda och torka.


Foto: Nu är det chili på gång :)


 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...