söndag 15 juni 2014

Det är inte lätt

Först så ringde mamma och var lite lagom groggy efter att ha tagit en sömntablett lite för sent och sedan blivit väckt av att pappa ringde.
Hon gruvar sig för att pappa ska skrivas ut eftersom hon vet att hon sliter ont av att passa upp på honom mer än vad hon orkar. Hon är också rädd för att han ska ramla igen och allra helst så vill hon att han ser till att ha någon sjukhjälp med sig hem. 
Något han inte vill veta av!

Sedan så ringde pappa och undrade hur det egentligen står till med mamma och pladdrade på om ditt och datt. Han sade att han inte vet när han blir utskriven men tisdag är vad han i alla fall har sagt till kära mor.
Han vet inte heller vet var han ska ta vägen efter utskrivningen. 
Men det blir nog att han far ut till stugan skulle jag tro. Rullator följer med honom hem och sängen ska vi flytta ut till vardagsrummet. Han behöver få den höjd på något sätt så att han lättare tar sig upp och ned ur sängen. 
Hur det ska lösa sig vet jag dock inte!

Det är verkligen inte lätt för någon av dem och inte alltid så lätt att vara nära anhörig. Att se dem må dåligt, plågas och åldras, att se och höra deras våndor och funderingar och att försöka jämka och finnas där för dem båda är ganska knepigt ibland.

Mammas ben var i går groteskt svullna! Det är det värsta som jag har sett någonsin. Hennes värden var bra för att vara henne, så det är inte njuren som spökar. 
Läkaren eller om det var sköterskan hade sagt att det är lymfkörtlarna som hon har cancer i, som ställer till det så där. Fullt med vätska blir det i benen och hon får ha stödstrumpor på sig. Bäst är det på morgonen men allt eftersom dagen fortskrider så blir de mer och mer svullna. 

Mamma sade igår att hon sörjer att hon måste lämna allt det här med stugan, oss och allt annat. Att inte få uppleva det mer! 
Hon pratar lite mer om döden nu och ganska mycket om mormor och den tiden hon var sjuk. 

Vi pratade lite om stugan och hur det ska bli med den då de inte längre finns i livet. Jag och min bror äger ungefär hälften var och han har inget större intresse av att behålla stugan sedan. Jag tycker om den, jag älskar lugnet där ute och vill gärna fortsätta ha stugan kvar inom familjen. Den stuga som min pappa har byggt upp med sina bara händer.

Men det är mer frågan om jag har råd och möjligheter att ha kvar stugan. Den ska underhållas och vägavgifter ska betalas och så vidare. 
Dessutom så är jag sugen på att köpa ett boende utomlands någon gång i framtiden. Sneglar åt Thailand till trots allt!

Har lagt ut annons på Es marsvinsungar åt henne! Hoppas att hon får dem sålda.
På bilden har vi Kurt!

E har fått byta rum på avdelningen! Nu delar hon med två andra tjejer som var snälla men hon hoppades att de inte snarkar. 


Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...