lördag 7 juni 2014

Gammal och ofärdig

Innan avfärd till stugan i morse så ringde jag till mamma för att höra om det var något mer som behövde handlas. 
Hon lät stressad och slut och berättade att pappa hade ramlat i natt ute på marken då han hade fått för sig att han skulle ut och pinka. 

Han hade inte kunnat ta sig upp utan hade legat på backen i flera timmar blåslagen och blodig här och där. Mamma vaknade vid något tillfälle och hörde honom ropa hennes namn.

När hon gick ut till honom så låg han på rygg med blöta kalsonger och svart av mygg på kroppen.
Mamma försökte att hjälpa honom upp men lyckades inte eftersom hon är svag och har dålig rygg och han är stor och enormt tung. 

Efter tre timmar så struntade hon i pappas förmaningar om att hon inte skulle ringa efter sin bror, utan ringde till honom ändå. 
Vid halv fyra fick de upp pappa från marken och duschade av honom och torkade bort blod. 

Det jag fick ta hand om när jag kom ut var blodiga handdukar och blodiga sängkläder. 
A klippte gräset medan jag dammsög och bäddade rent i deras sängar. 
Pappa satt i fåtöljen och tog sig ingenstans! Jag värmde upp lite käk åt honom som han fick där han satt. 
Hur han ska ta sig därifrån till sängen är en annan femma! Mamma kan ju inte hjälpa honom och han kunde inte stödja på benet därför att knät var ömt och svullet och handleden hade han också ont i. 
Så kryckorna kunde han nog inte ta hjälp av heller!

Jag tyckte att en läkare borde ta en titt på honom och såren måste verkligen hållas koll på, men min tjuriga pappa ( sagt med kärlek ) vill inte till en doktor. 
Han kunde inte ens gå på toaletten utan jag fick hämta en hink som han fick kissa i och sedan tömde jag den. 

Vi får se hur det där slutar! Jag oroar mig väldigt mycket för både mamma och pappas hälsa och välmående. 
Hade pappa varit själv där ute så hade han dött eftersom han inte kunde ta sig upp själv.

När vi skulle fara så träffade vi min morbror som hade hjälpt dem i natt. Han var uppriktigt oroad och bad mig att åka ut var tredje dag för att titta till mina föräldrar. Alltid behöver de hjälp med något!
I morgon så skulle han och min moster bjuda dem på middag och om inte mina föräldrar orkade dit, så skulle de ta med sig maten till dem.

Så kom jag hem och möttes av två pinkpölar och en skithög! Då är hundarna billiga kan jag ju säga...
Trots att de hade fått gå ut innan så hände det olyckor och det var likadant i går, faktiskt.

I kväll blir det ett restaurangbesök! Det ser jag verkligen fram mot efter denna dag.




När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...