tisdag 24 juni 2014

Hemma en snabbis!

Jag har varit och handlat på apoteket och affären åt mamma och medan hon är på lasarettet, så åkte jag hem en stund för att vara med hundarna. 

Min bror skjutsade henne till sjukhuset men jag ska hämta och som jag nämnde tidigare skjutsa ut henne till stugan. OM hon far dit ut vill säga! 

Det kan till och med hända att läkarna behåller henne över natten eller att hon måste in igen tidigt i morgon bitti. Så vi får se hur det blir!

Det som slog mig i dag är hur präglad av sin sjukdom mamma börjar på att bli. Jag kvider inombords av att se hur ansiktet har dragits ihop och av att höra hur lite näring som hon får i sig om dagarna.

Jag tyckte också att hennes ansikte hade förändrats i färgen men mer åt det gulaktiga hållet. Nu hoppas jag att det bara var ljuset i köket som är orsaken till det och inte sjukdomen i sig. 
Mamma klagade över att hon börjar känna sig trött och det är så klart cancern men framför allt ännu så länge att hon inte får i sig de näringsämnena som kroppen behöver. 

Hon dricker näringsdryckerna och om än det tar lång tid och smakar väldigt dåligt, så måste hon få i sig dem. 

Mamma sade vid ett tillfälle att hela dagarna går åt till att försöka få i sig näring, få i sig cortisonet, morfinet, pulvret och gud vet vad. Hon får börja mornarna med att kräkas upp slem innan hon kan försöka sig på att få i sig medicinerna eftersom hon annars får upp dem och det går ju inte. Slem ställer till det också med andra ord!
Illamående är hon konstant och trots att hon har försökt med tre olika preparat för att stävja det så har illamåendet ej gått att få bukt med. 

Det jag har handlat i dag åt mamma är inte det som jag handlade för några månader sedan. Det är ingen riktig mat! 
Det hon får i sig lite av är skinka och melon, korntunnbröd och ibland lite hamburgare. Förutom då de näringsdrycker hon intar!
Det som också slår mig är hur lik min mormor hon blir allt eftersom tiden fortskrider. Mormor hade också cancer men inte denna sort som mamma har.



 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...