torsdag 31 juli 2014

Planeringen

I dag for vi till blomsteraffären och valde en krans samt blommor och där efter satte jag mig väl hemma igen och knåpade ihop en dödsannons. 
Fann en sådan fin dikt som är klockren vad det gäller mamma och den lyder så här:

Frid susar träden kring stugan Du älskat
Farväl bugar blommorna Du vårdat så
ömt.
Tack viskar fågeln, som var morgon Dig
hälsat.
Tyst sjunger vinden,
Vila i frid

Jag saknar henne så fruktansvärt mycket men är så otroligt tacksam över att mina älskade flickor fanns vid sin mormors sida både under torsdagen och fredagen ända till dess hon somnade in. 
Det är starkt gjort!

Mamma visade att hon hörde dem genom att trycka deras händer och genom att vända sitt huvud mot dem och öppna sina ögon när de sade att de visste att hon älskade dem.

Det var också som att hon hade väntat på att de skulle komma tillbaka från middagen de hade ätit hemma. För strax efter så somnade hon ju in. 

Jag talade med E i dag! Hon berättade detta och nytt för mig var att mamma hade tryckt deras händer. Det är så tydligt att hörseln är det sista som försvinner och jag tror att hon kände sig trygg i vetskapen om att flickorna var vid hennes sida. 

Hon hade inte velat att jag skulle vara med när hon dog vilket hon sade till mig när vi kom in på det medan hon låg på onkologen. 
Jag förstår så här i efterhand att det berodde på att hon visste att det skulle bli jobbigt både för mig och henne i den stunden. Vi stod varandra så väldigt nära och hade kommit extra nära varandra de sista månaderna. 

E kände att hon inte var så ledsen ändå eftersom hon visste att hennes mormor hade vetat om att de var där och att de gav henne ett sådant fint avslut. Visst tyckte hon att det var lite läskigt att hennes mormor var så sjuk och såg så döende ut men hon är ändå nöjd med att ha varit där. 
Hon lovade sin mormor att bli frisk! Det kan jag säga med all säkerhet att det nog kändes skönt för henne att höra, för hon älskade E så väldigt mycket och ville verkligen se henne frisk utan sitt självskadebeteende. Nu hoppas jag att det blir så också! 

Har mitt barnbarn här i kväll eftersom hon ville komma hit och längtade efter mig. Självklart fick hon komma!
 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...