lördag 5 juli 2014

Vätska

Vi var förbi mamma och pappa i går och de blev båda så glada över besöket. 
Mamma sade först på morgonen i telefonen att vår resa till Turkiet kommer lite olägligt och det kan jag ju hålla med om. 
Sedan så sade hon i går under vårt besök både på skämt och allvar att hon kan ju dö under tiden vi är bortresta men ändrade sig sedan och tillade att klart att vi ska åka.

I morse när hon ringde mig så frågade jag rakt ut om vi bör avboka vår resa och att jag ju vill vara med när hon dör. Inte ska vi avboka resan tyckte hon och faktist så vill hon inte att jag är med när hon ska vidare....

Hon berättade att jag var den första som fick veta att hon hade sovit så bra mellan halv tolv och halv sex utan att vakna till och att det har inte hänt på flera år. Hon ville sedan somna om men vågade inte riktigt av rädsla att aldrig mer vakna. Så konstigt tyckte hon att det kändes men var glad över alla timmarna hon fick sova.
Dessutom så var hon så glad över att alla provvärden var bättre förutom då saltnivån, som var för låg.

Vätskan i hjärtsäcken är dock kvar liksom bensvullnaden och svullnaden i vänster arm som beror på vätska och vätskan i armen kommer sig av att mamma inte har någon njure på sin vänstra sida.
Bland annat...

Nu känns det lite lättare för mig inombords! Nu kan jag resa till Turkiet och kanske slappna av lite i alla fall. Hon överlever de veckorna och är seg som hon själv sade till mig under vårt samtal.

I morgon kanske vi åker upp och tar ut henne i rullstol om hon orkar och vädret är fint. Hon skulle fundera på saken och känna efter.

Pappa ringde också under min promenad för att be mig komma och klippa hans naglar som har blivit för långa. Dessutom så berättade han att utöver propparna som han har fått i sina lungor, så har han även fått vätska i dem och hade vissa svårigheter med att andas.

E har sovit över hos sin pappa och hjälpt till att passa systerdottern. Mamma J var ute på roligheter med sina vänner och i kväll ska hon träffa dem igen för att grilla och ha trevligt. 
Jag har så klart blivit tillfrågad om att vara barnvakt och ingen vill det mer än jag - MEN JAG ORKAR INTE!! Jag är så slut att ni anar inte....sover urdåligt, har mardrömmar där jag vaknar och kallsvettas, gråter i tid och otid och har huvudvärk nästan jämt. 

Folk säger till mig att det är ett under att jag står på benen! Men vad annars kan jag göra?! Jag måste ju vara stark och orka för allas skull. Därför känns det så skönt mitt i all bedrövelse att få fara utomlands i två veckor och bara vara och vila upp sig. 
Hoppas bara att jag kan koppla av någorlunda!





När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...